Plošinovek jsem hrál už tolik, že mě jen tak ledajaká nezaujme. Hollow Knight se to podařilo na první pokus. V mnohém mi připomíná Ori and the Blind Forest. Z hlediska hratelnosti se jedná o klasickou tuhou akční plošinovku, kterou táhne grafika. Ori je jistě nádherná hra, v mnoha ohledech je ale grafika až moc přepracovaná. Na minimalistické stylizaci Hollow Knight je cosi pohádkového a díky tomu vyniknou i ručně animované postavy. Zatím není jisté, kdy přesně se do tohoto broučího světa podíváme, ale mělo by to být už tento rok.

 

Jonathan Blow na PAX East mluvil o hrách, které ho něčím zaujaly. Většinu z nich vám mohu také doporučit, protože se jedná o chytré, obtížné a dobré logické hry. Snad jen Snakebird mu ve výčtu chybí. Blow také poskytl rozhovor magazínu Time, kde mluví o The Witness.

 

Není žádnou novinkou, že pochybní prodejce her jako G2A získávají klíče pomocí podvodů. Vydavatel nezávislých her TinyBuild vypočítal ztráty, které mu tento obchod způsobil, a nejedná se vůbec o malá čísla. G2A prodal jeho hry s výrazně sníženou cenou za zhruba 200000 dolarů. Za standardní cenu by prodej vynesl asi 450000 dolarů. Číslovka samozřejmě není přesná, protože ne každý by si koupil hru za plnou cenu. To ale není vše. Klíče prodávané na G2A jsou často získány podvodem. Prodejce získá databází ukradených kreditních karet a nakoupí velké množství klíčů. Ty pak na G2A prodá za poloviční cenu. Časem se na podvod přijde a banka všechny nákupy stornuje, ale to už jsou klíče aktivovány, vývojář z nákupu nemá vůbec nic a pouze pochybný prodejce na obchodu profituje. G2A samozřejmě nemá zájem se tímto problémem zabývat, protože má z prodejů peníze.

Pokud tedy G2A využíváte nebo o někom takovém víte, vězte, že vývojářům tyto prodeje škodí více než pirátství. V případě pirátství alespoň nikdo jiný na práci vývojářů neprofituje. Dokonce i zakladatel studia RageSquid se nechal slyšet, že bude raději, když místo koupi na G2A hráči raději jejich hry stáhnou torrentem. Ten stejný názor má vývojář Defender’s Quest, který situaci demonstruje na modelu čtyř měn. O problému dál psal prodejce bundlů IndieGameStand. Každým nákupem z pochybných obchodů riskujete, že vám bude hra odebrána. Vydavatelé to zatím ve velké míře nedělají pouze z dobré vůle, což se může brzy změnit. Jeden z největších vydavatelů nezávislých her Devolver Digital ale takové klíče blokuje.

Pokud si chcete přečíst detailněji celý článek na TinyBuild, zde je k dispozici. Tím ovšem kauza nekončí. G2A skrze Eurogamer zveřejnil určité změny a není úplně jisté, zda k lepšímu. Tou první je, že vývojář si může nárokovat až 10 % ceny z prodeje. To je v případě legitimně získaných klíčů z bundlů pro vývojáře dobré, protože tak vlastně dostanou zaplaceno 2x (i když podruhé jsou to jen drobné). Jenže to se problému s kradenými klíči nijak netýká. V takovém případě se vlastně i vývojář podílí na praní špinavých peněz a podvodník pořád profituje.

Nárok na 10 % z prodeje mi tedy přijde jako takový roubík, který problém jen maskuje, ale už ho neřeší. Druhou změnou je, že vývojářům G2A umožní nahlédnout do jejich databáze a zjednodušit tak sledování ilegálně získaných klíčů. Jak bude taková spolupráce probíhat, to zatím není jisté. Připadá vám to jen jako snaha uklidnit vody? Mně ano. Kdyby G2A opravdu chtěl řešit problém, nastavil by prodejcům limit na počet prodaných klíčů, vyplácel by je až za určitý počet dní, ověřoval by je pomocí dokladů nebo by odstranil pojištění G2A Shield.

Ne všechny klíče ovšem musejí být získány podvody s kreditními kartami. Když pominu klíče validně získané z různých bundlů a klíče přikládané k hardwaru, existuje ještě jedna často využívaná možnost. Čím dál více se vyskytují falešní youtubeři, kteří se snaží z vývojářů vylákat několik klíčů pro svůj kanál. Ne každý vývojář má ovšem čas kontrolovat každý takový požadavek. Chytrým způsobem to vyřešil Dan Marshall, autor The Swindle. Pěti žádostem odeslal použité klíče. Kdyby byly použity legitimním způsobem, hned by youtubeři zjistili, že jsou nefunkční. Žádný se ovšem neozval.

 

Ručně animovaná plošinovka Cuphead není jen o soubojích s bossy, ale nově také ukázala tradičněji vypadající skákačkové sekce. Tím hra částečně ztratila své kouzlo, protože vypadají obyčejně, hlavně co se prostředí týče. Zajímavostí ovšem je, že zástupy nepřátel jsou nekonečné a proto je nejlepší, když se hráč bude zastavovat co nejméně. Cuphead po grafické stránce pořád vypadá skvěle a nabídne i lokální co-op pro dva hráče.

 

Za vizuální stránkou hororové adventury z prvního pohledu Scorn by klidně mohl stát sám Giger. Tak moc biomechanicky vypadá teaser, který nás láká na nelineárně navržený herní svět. Každá lokace má vyprávět vlastní příběh, mít vlastní sadu puzzlů a postav. Jelikož stránka upozorňuje i na nutnost šetřit municí, určitě dojde i na nějakou akci. Teaser vypadá jako umělecký projekt a trochu se bojím, aby Scorn nakonec nezklamal hratelností.

 

Akční plošinovka Death’s Gambit zaujala hráče hlavně díky obřím bossům. Nový trailer představuje další velikány a také nové prostředí.

 

Vývoj Hyper Light Drifter nebyl lehký a kromě klasických problémů s vývojem se Alex Preston potýkal ještě se zdravotními problémy, které také promítl do své hry. Vice nějaký čas strávilo ve studiu a přineslo dokument, který mapuje dobu před i po vydání.

 

Izometrickou hororovku Stasis bych neoznačil za přelomový titul, ale byla to jedna z mála novějších her, která mi připomenula skvělé Sanitarium. Hrála hodně na jistotu a proto příběh o hledání rodiny na strašidelné vesmírné lodi nebyl nic extra. Na druhou stranu ani nedokázal nic pokazit a z každé lokace byla vidět láska k hororům, kterým vzdávalo duo bratrů vývojářů čest. Prostě se jednalo o solidní titul. Ze stejného fiktivního světa jako Stasis bude pocházet i nové rozšíření Cayne, které kromě nové postavy přinese i vylepšenou grafiku. Stasis měl obrazovky vykreslené v HD rozlišení, rozšíření by mělo být plně ve full HD a postavy ve 3D. A všichni hráči ho obdrží zadarmo, přičemž původní hru ke spuštění nebudete potřebovat. Je to velmi hezký krok a autoři tímto způsobem také ukazují, jakou kvalitu grafiky mají očekávat od nové hry, na kterou připravují Kickstarter. Cayne vyjde někdy koncem tohoto roku a backeři Stasis k němu dostanou přístup trochu dříve.

 

A nakonec tu jen nechám tohle.