Letošní E3 se mi povedlo z velké části ignorovat. Konzole mě nezajímají, tím pádem dobrá polovina konferencí jde mimo mě. A ty, které jsem viděl, mi přišli nezáživné. Jako obvykle se jednalo o přehlídku násilí (s tím nemám problém, jen by se tak prezentovat nemusel každý druhý titul), otevřených světů napěchovaných bezvýznamnou vatou, multiplayerových zážitků a vsadím své boty na to, že i nedodržených slibů. E3 naštěstí není jen o konferencích molochů herního průmyslu a tu a tam se objeví osobitější titul. Pojďme se na ně podívat.

 

Studio Playdead má na svědomí jednu ze zásadních plošinovek herního průmyslu. Připravovaný druhý titul INSIDE je Limbu velmi podobný. Také hrajete za chlapce, také se jedná o atmosférickou adventurní plošinovku, kdy příběh nevypráví text, ale prostředí, čímž je tentokrát totalitní stát. Hra je nově ve 3D, přesto jsou barvy velmi potlačeny a detaily textur utlumené, pokud hra vůbec nějaké textury používá. Zpracování mi připomnělo Monochroma, která inspiraci Limbem nijak neskrývala. INSIDE ovšem vypadá mnohem lépe, protože Monochroma se inspirovala bezmyšlenkovitě a nedokázala vystihnout podstatu stylizace Playdead titulů. A tou podstatou je silný důraz na nasvícení scén. INSIDE vychází už 29. června na Xbox One a 7. července na Steamu.

 

Nádherná podmořská adventura ABZÛ od hlavního výtvarníka Journey vychází 2. srpna na PS4 a Steamu. Jedná se o jakousi náhradu PC hráčům, kteří neměli možnost si Journey zahrát. ABZÛ nabídne podobnou hratelnost, která je převedena do podmořského světa, takže plachtění vystřídá plavání. I o hudbu se tentokrát postará výjimečný skladatel Austin Wintory. Technickou zajímavostí titulu je, že ryby nejsou animovány použitím kostry, nýbrž jsou rozhýbány procedurálně, což vývojářům umožňuje plynule vykreslit obrovská hejna ryb.

 

Na PC Gaming Show byl představen nový horor Observer. Nepříliš dobrou zprávou je, že za něm stojí autoři Layers of Fear, což byl sice technicky skvěle zpracovaný titul, z hlediska obsahu se ovšem jednalo o těžké hororové béčko, ne-li céčko. Observer naštěstí nabídne netradiční kyberpunkové téma, kdy se v roli člena speciální policejní jednotky dostáváte do vzpomínek podezřelých.

 

Po Transistoru pracuje studio Supergiant Games na sportovní taktickém titulu Pyre, který je navíc říznut adventurními prvky. Patrná je i změna atmosféry. Pyre nijak nevybočuje z řady a také se honosí fantastickou stylizací talentované výtvarnice Jen Zee, na rozdíl od Transistoru se ale nebere tak vážně. Jinak je vše při starém. Daren Korb znovu připravuje soundtrack, Logan Cunningham i tentokrát poskytne svůj hlas, neuslyšíme ho ovšem v hlavní roli. Pyre vyjde až příští rok.

 

Vývojář/studio Team Shifty připravuje top down akci Mr. Shifty, která by se dala popsat jako Hotline Miami klon. Takové zobecnění není ideální, ve videu si určitě všimnete některých rozdílů. Když tak ale na záběry koukám, asi bych si raději znovu zahrál HM 2.

 

Nadšený také nejsem z titulu Grow Up, což je pokračování jednoduché 3D plošinovky Grow Home, se kterou překvapivě vyrukoval Ubisoft. Původní hra nabídla skvělý pocit z prozkoumávání vertikálního světa a byla ideálně dlouhá, takže když jsem s robotem BUDem vylezl po vysoké rostlině zpět do své kosmické lodi, nebyl jsem znuděn minimalistickou hratelností. To poslední, co hra potřebuje, je více schopností, otevřený svět a delší herní dobu. Ubisoft má ovšem na otevřené světy jakýsi fetiš a nemůže si pomoci. Pokračování vůbec nebylo nutné. Doufám, že až Grow Up v srpnu vyjde, bude se tvářit tak svěže, jako první díl. Nechci, aby se z Grow Home stala další nekonečná ubisoftí série.

 

We Happy Few minulý rok na Kickstarteru zaujal hráče hlavně alternativním pohledem na válkou zničenou Anglii, jejíž obyvatelé jsou udržováni ve sladké nevědomosti pomocí pilulek štěstí. Kdo je nebere, je považován za odpadlíka, který musí být ze společnosti odstraněn. Klasická survival hratelnost je doplněna o netradiční příběh inspirovaný románem 1984, který se odehrává ve skvěle stylizovaném procedurálně generovaném světě. We Happy Few s každým dalším trailerem vypadá lépe a 26. července vychází na Steamu v sekci Early Access.

 

Devolver Digital představil lákavě vypadající multiplayerovou mlátičku Absolver, za kterou stojí nezávislé studio plné veteránů z Ubisoftu. Hráč bude mít možnost si přizpůsobit bojový styl a také vzhled své postavy. Absolver vyjde někdy v příštím roce.

 

Studio Klei je v nezávislé scéně jakousi stálicí, která nikdy nevypustila ven vyloženě špatnou hru. K jejich největším úspěchům patří Don’t Starve nebo Mark of the Ninja. A dost možná to bude i nově oznámený simulátor kolonie Oxygen Not Included, jehož silnou stránkou je dle krátkého teaseru humor a povedená grafická stylizace specifická pro celé portfolio Klei.

 

Vesmírná adventura Tacoma od tvůrců Gone Home se letos také pochlubila novým E3 trailerem. Ten toho neukazuje moc, pouze pomalé průlety vesmírnou stanicí a také nahrávky obyvatel ve formě hologramů. I to ovšem stačilo k tomu, aby mi připomněl, proč se na hru mám těšit.

 

Overland je postapokalyptická survival strategie, která jako první využívá systém předběžného přístupu obchodu Itch.io. Aby vývojáři nebyli zahlceni zpětnou vazbou hráčů, vydali pouze tisíc klíčů, které už jsou rozprodané. Na další várku si musíte počkat. Overland vypadá lákavě nejen kvůli taktické tahové hratelnosti, ale také kvůli naprosto delikátní stylizaci a atmosféře.

 

Nakonec tu máme retro střílečku Strafe. První ucelené herní video jsme měli možnost vidět minulý rok na PC Gaming Show, proto vás tyto záběry asi ničím nepřekvapí. V šesti minutách vidíme druhou sekci hry, odehrávající se v hornatém prostředí.