Wadjet Eye Games vcelku nedávno potěšil fandy point and click adventur vlastním počinem, posledním dílem série Blackwell s podtitulem Epiphany. Dave Gilbert má ovšem v ohni více želez a jedno teď z výhně připutovalo na Steam. Stojí za ním Francisco Gonzalez ze svého studia Grundislav Games, které je známo především díky sérii freeware detektivních adventur Ben Jordan. A Golden Wake je prvním komerčním dílem Francisca a v konkurenci se odlišuje hlavně zasazením do reálného historického období. Konkrétně se jedná o 20. léta minulého století prosluněného Miami.

Příběh sleduje život mladého prodejce nemovitostí, Alfreda Bankse, kterému každý říká Alfie. Z úvodního zasněženého New Yorku se vyprávění rychle přesune do Miamského města Coral Gables, kde Alfie obdrží práci u George Merricka. Ta se jak jinak točí okolo prodeje nemovitostí. Banks je v tom třída a tvrdá práce mu vynese uznání, bohužel ne však takové, jaké by si představoval. Tvrdá prohibice nicméně otevřela jiný výnosný byznys a možná už tušíte, kde Alfie dál uplatní své přesvědčovací dovednosti. Mafie je ale mafie a když je někdo přebytečný, jde z kola ven. Bublina s nemovitostmi najednou praská a než se Banks naděje, vrátka k předchozímu řemeslu se zavírají také.

Jeden by řekl, že Banks bude slizký podomní obchodník. Opak je ovšem pravdou. Jeho charakter si velmi rychle oblíbíte, i když v rámci příběhu párkrát překročí pomyslnou čáru dobra. Ve výsledku je to pořád jen člověk, co chce být za svoji práci náležitě odměněn. Ve zkorumpovaném Miami to ovšem dost dobře nejde. Hra se odehrává v rozmezí několika let a možná i to velmi pomáhá k povedenému vykreslení jeho osoby. Samozřejmě na tom také nese podíl dobrý dabing. Jelikož je ale postav v A Golden Wake mnoho, po nějaké době se začnou hlasy opakovat.

A Golden Wake

Nemůžu si pomoci, ale nakonec jsem byl zklamán z vyprávění. Plníte jeden úkol za druhým, občas jich máte zadaných několik, ale vždy se dostanete do předvídatelných kolejí. Příběhu zásadně chybí zajímavé zvraty a silné momenty. Blackwell Epiphany jich měl rovnou několik a ještě doteď si je pamatuji. To stejné platí pro Resonance, Gemini Rue a Primordiu. Alfie v podstatě plní příkazy svých šéfů a vy si připadáte jako hadr bez špetky vlastní iniciativy. Možná to byl účel, ale zábavnosti to nepřidává. Prodávání domů a přesvědčování osob se brzy omrzí, i když je obsahová náplň úkol od úkolu jiná.

Čas od času hru proříznou malé minihry, které alespoň trochu rozbíjejí nezáživnou hratelnost. Polovina z nich ovšem doplácí na svoji nedopečenost. Například hned v první máte za úkol prodat pěti lidem pět nemovitostí, podle jejich požadavků. Však to znáte. Podobných přiřazovacích hádanek jsou učebnice angličtin plné. Některé popisy domů jsou ovšem velmi volné a klidně odpovídají požadavkům rovnou několika lidí. Po několika marných pokusech jsem raději sáhl po integrované nápovědě. V jiné minihře zase musíte v domě nalézt vypsané nedostatky, abyste majiteli dokázali podplacenou kolaudaci. Jenže ta plíseň a popraskané dlaždice se na pixelovaném pozadí v malém rozlišení těžko hledají.

Jakž takž fungují přesvědčovací minihry, kdy musíte vhodně vést rozhovor, abyste osobu ovlivnili a přesvědčili pro svoji věc. Pokud už podle vzhledu a charakteru nerozeznáte povahu, můžete si ji rovnou nechat vypsat funkcí „prodejcova intuice“. Možná pak dojdete na to, že nejistá postava se dá dobře zviklat, ale výhrůžky se od ní odrazí. Ne vždy ovšem odhalená povaha znamená výhru. Pořád můžete přesvědčování pokazit, ale ne vždy to znamená nahrávání předchozí pozice. Hra umí nabídnout i alternativní cestu, která tuto minihru úplně obchází.

A Golden Wake má v rukávu pár chytrých nápadů a hádanek, ale také některé nepromyšlené. Podobně jako série Blackwell naštěstí příliš nebazíruje na práci s nalezenými předměty, ale bohužel moc dobře nestaví příběh na mezilidských vztazích. Hlavních postav je několik, ale snad jen George Merrick výrazně vystupuje z řady. Ostatní se na určitou dobu objeví, ale jak zmizí z obrazovky, nevzpomenete si na ně. Banks se například v jedné části dostane do rozporu se svým bratrem kvůli mafii. Mohla by to být zajímavá a emotivní zápletka, jenže není. Banksova bratra poznáte skrze několik krátkých dialogů a rozpor se až překvapivě rychle a bez následků uklidní. Závěr hry je pak spíše zklamáním.

Adventura tak těží hlavně ze své dobové atmosféry. Pozadí malovaná v nízkém rozlišení se snaží držet historických předloh a občas se na ně velmi dobře kouká. Atmosféra dvacátých let je díky nim a také díky jazzovému soundtracku povedená, i když portréty postav jsou občas vážně děsivé. Francisco rozhodně není tak dobrý grafik, jako Ben Chandler, což se projevuje na neucelenosti grafiky. Většinou to ale moc nevadí. Naopak mohly být z hlediska příběhu lépe vytěženy historické postavy. Pokud se ale chcete dozvědět o Coral Gables více, potěší vás už klasická možnost projít si znovu hrou se zapnutým vývojářským komentářem, který obsahuje i historický výklad.

A Golden Wake se dá charakterizovat jako nejslabší kousek z produkce Wadjet Eye Games. Příběh se přes mě převalil jako vlna a nic ve mně nezanechal, i když má silnou hratelnou postavu. Neříkám, že se jedná o úplně špatnou adventuru. Jsem rád, že jsem ji dohrál a nikdy jsem se k tomu nemusel přemáhat. Zasazení do reálného prostředí je určitě osvěžující, ale za pár měsíců mi název hry nic moc neřekne. Fanouškům adventur by titul neměl utéci, ale perlou žánru se myslím nestane.