A Valley Without Wind 2

Sahám do své dlouhodobé paměti a nacházím zde zaprášený šuplík s odřeným štítkem A Valley Without Wind. Kromě prachu doby je umístěn v tom nejzadnějším regálu mých herních zážitků. Je tam, protože jsem se snažil tuto vzpomínku vytěsnit z hlavy. První díl byla totiž vážně špatná hra ve všech ohledech. Samotná skákačka se spoléhala hlavně na souboje, které byly často zmatené. V rozlehlých a chaotických levelech se nacházela různá útočná kouzla, která ale vypadala všechna stejně a nutnost jejich obměny nepramenila z čisté zvědavosti, nýbrž z imunity protivníků na útok, kterou po určité době obdržely. Otrocké a nezábavné čištění levelů spolu se šíleně hnusnou grafikou vyústilo v jeden z těch špatných herních zážitků, který má nejspíš každý z nás. Nicméně s příchodem druhého dílu přišla i naděje. Poučili se autoři z mnoha svých chyb?

S jistotou mohu říci, že se alespoň snažili. Druhý díl totiž nabízejí vlastníkům jedničky úplně zadarmo. Pokud si koupíte pouze druhý díl, naopak získáte jedničku (což moc velká výhra není, ale našli se hráči, které to opravdu bavilo). Autoři se doznali, že neradi dělají pokračování hotových her, ale zde chtěli udělat A Valley Without Wind takovou, jakou doopravdy zamýšleli. Mohli sice updatovat původní díl, ale nechtěli zase ztratit původní obsah. Dvojka prošla znatelným faceliftem. Na mnoha místech vyhladil vrásky, bohužel šel občas až do masa a tu odstranil obočí, tam zase kousek tváře. Mnoho aspektů bylo razantně zjednodušeno a přetvořeno. Ale pěkně od začátku.

AVWW2

A Valley Without Wind 2 je skákačka, ne ovšem jen tak ledajaká. Výrazně sází na RPG prvky. Tomu už nasvědčuje i hlavní mapa, na které vybíráte lokace k navštívení. Herní svět se jmenuje Environ a okupuje ho temná sílá Demonaica (pěkně stupidní zasazení, ale budiž). Vy, jakožto vedoucí odporu verbujete nové spolubojovníky, stavíte strategické budovy pro tvorbu zásob a prozkoumáváte nová území. Vše začíná na temnotou zahalené mapě s jedním aktivním místem, temným hradem, odkud zlé jednotky postupují v určitých vlnách dál do země. Postupně odkrýváte jednotlivá políčka mapy tím, že danou lokaci/level v klasickém skákačkovém módu vyčistíte od nepřátel a na konci mapy zničíte… jakési podivné zařízení na bouři. Tím odkryjete dvě okolní políčka mapy, na které lze jít, vyčistit, odkrýt další část mapy a opakovat. Každé zničení… jakéhosi podivného zařízení na bouři znamená provedení jednoho tahu. Ano, tato strategická vrstva hratelnosti se počítá na tahy. Po určitém počtu tahů se z hradu vynoří démoni (v každé další vlně jsou silnější), kteří postupují po mapě. Je to tedy taková hra na kočku a myš. S těmito démony ale  nemůžete bojovat. Kvůli tomu se na některých políčkách mapy nacházejí členové odboje. Začínáte pouze s jedním. Tomu zadáte rozkaz k pohybu. Může tak osvobodit další členy (dokonce musí), protože jedině tito bojovníci mohou zabít démony. Ovšem boj není nic zajímavého. Jedná se pouze o porovnání a odečtení dvou čísel. Démon s útokem 10 porazí vašeho kamaráda s útokem 5. Jelikož se ale tato hodnota chová jako zdraví, démonovi zůstane jen 5 bodů zdraví.

Zní to zmateně? Pochopit tyto principy dá chvíli zabrat. Základ ale leží v postupném odhalováním mapy, abyste našli více kamarádů pro boj. Čím větší máte sílu, tím víc potřebujete jídla a morálky. K tomu jsem ještě nezmínil další aspekty, jako je třeba levelování rekrutů. Je toho docela hodně a první hodinu ve hře se musíte rozkoukat, co a jak. Až jsem systém pochopil, nedělaly mi taktické možnosti hry velké obtíže. Bohužel mě ale také moc nebavily a spíše jsem se je snažil přetrpět. Oproti prvnímu dílu jsou rozhodně uchopitelnější, ale satisfakce za správné taktiky se nedostavuje. Tak raději přejdeme do hlavní části hry – odkrývání mapy ve skákačkovém módu.

AVWW2

V úplném startu hry si zvolíte, za jakou postavu chcete hrát. Kromě odlišného vzhledu a drobných změn ve statistikách jsou všichni stejní. A teď pozor, vyberete si jednu z pěti kouzelnických tříd, přičemž každá obsahuje čtyři útočná kouzla. Zatímco v prvním díle jste je hledali v bedýnkách po mapách, zde tomu tak není. Pokud nejste s výběrem spokojeni, na strategické mapě si kdykoliv třídu můžete přehodit. Možná byste v jednotlivých třídách chtěli hledat rozdíly, ale ony tu víceméně nejsou. Pouze kouzla se lehce mění, ale našel jsem několik, co fungovalo totožně.  Máme tu silná na blízkou vzdálenost, slabá s dalekým dostřelem, průměrná s vysokou kadencí, některá kopírují povrch zemi a další se navádí k cíli sami. S touto změnou jsem spokojen. Rozhodně lepší, než se prohrabovat tunou nalezených kousků a pořád je obměňovat kvůli imunitě na daný typ třídy. Na druhou stranu tak není potřeba mapu vůbec prohledávat. Prostě sprintujete na konec. Ano, sem tam narazíte na bedničku, s náhodně vygenerovanou výbavou (při nalezení nové se stará výbava zničí), ale ty prostě potkáte cestou.

Autoři šli tak daleko, že celý generátor levelů hodili do koše a vytvořili nový, který skládá mapu už z ručně hotových kusů. Na jednu stranu je super, že zde nepotkáte chaoticky obrovské jeskyně, ale na druhou stranu jsou všechny mapy strašně ploché. Vlastně je to s trochou nadsázky placka. V podstatě jen sprintujete na druhou stranu a do cesty se pletou nepřátelé, které vlastně ani nemusíte zabíjet. Stačí se jen dopotácet na konec. Takhle si změnu k lepšímu nepředstavuji. Kde je nějaká výzva? Kde je nějaká zábava plynoucí z objevování. Nikde nic. Jak už jsem se zmínil, sbírat budete maximálně bedničky s náhodně generovaným vylepšením statistik. Pokud se trefíte na skvělý úlovek hned ze začátku, nemáte důvod měnit. V prvním díle mě opravdu štvaly rozlehlé levely, ale hledat v nich nové kouzla občas stálo za to. Zde se neztratíte, i když nemáte mapu. Rovnou za nosem. Byl bych rád, kdyby autoři zvolili kompromis.

AVWW2

Stejně tak i likvidování nepřátel pořád není moc výzva. I když je jich ve hře několik desítek, AI modifikací je sotva pár. Nejvíc si asi budu pamatovat různé variace létajících potvor a příšery, které místo chůze spíš kopírují tvar samotného terénu. jejich vzhledy jsou občas taky podivné. Ještě se dá chápat, že v jezerech jsou električtí úhoři a na souši krokodýli. Pak je tu ale sorta podivných létajících lodí, vzducholoď, mumie, jakási Pixarovsky podobná lampička (což má být prý nějaký robot),… Místo kvality je tlačeno na kvantitu.  Jakoby někdo vzal předpřipravené nepřátele z jiných her a bez ladu a skladu je vysypal do AVWW 2. Je to škoda, protože jelikož je teď kouzel méně a jsou specifičtější, je útočení docela zábavné. Některé útoky jsou silné ale s menším dosahem, další slabší a po výbuchu zraní okolí. Pak je tu v každé sekci i jeden speciální, vyžadující energii, co občas po nepřátelích kromě doplnění zdraví vypadne. Bavilo mě vyzkoušet si všechny třídy kouzel. Bohužel jednotvární nepřátelé tuto příjemnou stránku hry docela zabíjí, takže levelem raději rychle proběhnete, pokud chcete.

Také mi nesedl způsob levelování. To lze provést jen na určených políčkách (v mlýnech), které jsou často od sebe dosti vzdálena. Zatímco nepřátelům se zvyšuje síla lineárně, vám skokovitě a stejně tak přibývají i perky. Zde by rozhodně více sedlo kontinuální přibývání zkušenostních bodů spolu s odemykatelnými skilly. AVWW 2 je zde ale nepříjemně svazující a pomalá.

Měl bych pro vývojáře nějaké rady. Méně je někdy více. Stačilo by AI přidat určitou variabilitu a zajímavější styly chování a udělat specifičtější vzhled nepřátel na úkor jejich počtu. Generování levelů mohlo zůstat stejné z předchozího dílu. Jen se mohlo lépe vyřešit, aby netvořilo chaotické mapy a slepé uličky. Absence vertikální členitosti je ve druhém díle markantní. Nesedlo mi také ovládání. Herní fyzika zůstala z prvního dílu nezměněna a proto jsou skoky pořád podivně vysoké a pády zase pomalé. Není tu žádný pocit dynamiky. Nepomáhá tomu ani běh hlavní postavy, jejíž pohyb začíná pomalou chůzí a do sekundy přechází v běh. Místo plynulého pohybu mám dojem popojíždění starou Škodovkou na křižovatkách. Dohromady s kostrbatou animací mohu říct, že pocit ze skákání je pořád stejně špatný.

AVWW2

Co mi na předchozím dílu vadilo nejvíc byla nesourodá grafika bez citu pro styl. Různé textury a rendery byly naplácané na obrazovce značně nechutným způsobem. Autoři tedy svěřili přípravu grafiky profesionálnímu studiu ke zpracování. Výsledek je docela pěkný. Spousta spritů je ručně kreslená, jinde jsou zase detailní textury. Bohužel si externí vývoj vybral daň na určité nesourodosti. Vážně by si měli autoři rozmyslet, jestli by nebylo pro příšte lepší najmout jednoho schopného grafika, aby byl vizuál ucelenější. Tak či tak už jsem neměl potřebu při pohledu na hru zvracet, což je asi dobře.

Jaké hodnocení mám hře dát? Vážně se mi líbí přístup autorů, že špatnou hru překopali a dali ji vlastníkům jedničky zadarmo. Tohle by měl udělat Maxis se SimCity. Nebo Gearbox s novými Alieny. Taky se mi líbí směr, kterým druhý díl jde. Grafika je hezčí (i když pořád ne dokonalá), bojový systém se celkem povedl a taktická nástavba se dá konečně používat. Na druhou stranu spousta věcí zůstala při starém. Fyzika je prapodivná, chování nepřátel nezajímavé a ploché levely nepředstavují z hlediska pohybu žádnou výzvu. A Valley Without Wind 2 tak není zábava na dlouhou dobu. Pokud se vám docela líbila jednička, budete nejspíš spokojeni. Pokud přijdete ke druhému dílu jako nováčci, je dost velká šance, že budete zklamáni. Původně jsem velmi silně přemýšlel o tom, že dám hře 6/10, protože jsem takto přísně ohodnotil i Little Inferno, které bylo zvládnuto technicky o hodně lépe. Na druhou stranu je zde daleko více obsahu a autoři se vážně snažili udělat hru lepší a zábavnější a ke svým zákazníkům mají úctu. Právě respekt k hráčům je vzácný a tak přimouřím jedno oko nad těmi pár zaškobrtnutími. A Valley Without Wind 2 není dokonalá a jistě vyjde tento rok několik o mnoho lepších skákaček. Za svoji cenu (zadarmo) vlastníkům prvního dílu ale přinese rozumnou porci zábavy. Sedmička, i když s odřenýma ušima do krve.

[embedplusvideo height=“354″ width=“580″ editlink=“http://bit.ly/1gxYqzx“ standard=“http://www.youtube.com/v/fEei7x6iwDY?fs=1″ vars=“ytid=fEei7x6iwDY&width=580&height=354&start=&stop=&rs=w&hd=0&autoplay=0&react=1&chapters=&notes=“ id=“ep2611″ /]