Někdy mě naše realita nudí… Již jsem si zvykl na všechna pravidla zdejšího světa a mám pocit, že mě již nemůže v samotné podstatě překvapit… Sklenice padají k zemi, zdi mi stojí v cestě a vše je omezené řádem… Díky Buddhovi/Ježíši/Hospodinovi/Alláhovi (zvolte podle vlastních preferencí) za Antichamber! Nové logické hře, která se může pyšnit mnoha oceněními, IGF nevyjímaje… A ne nadarmo… Chvíli se budete cítit jako géniové, jindy budete házet ručníky do ringu a na poslední chvíli se zvednete… Budete upocení a krvácet vám budou i ušní boltce… Není snadné se sžít s pravidly Antichamber

Antichamber okouzlí svým nekompromisním přístupem. Ihned po spuštění jste vhozeni do originálně řešeného menu. Nic vás nezdržuje, okamžitě se pouštíte do hry a začíná průzkum jednoho z nejpropracovanějších bludišť herní součastnosti. Žádný tutoriál, žádné nasměrování, žádný cíl. Hra po vás chce, abyste objevovali vše sami. Abyste zkoumali, jak fungují její pravidla. Abyste stylem pokus-omyl dospěli k neutuchající satisfakci z jedné z mnoha zapeklitých hádanek.

Ale o co přesně ve hře jde? Nemožno popsat jednou větou. Překonáváte nelogičnosti perfektně navrženého herního světa. Jakékoliv naznačení herní náplně by bylo nestydaté spoilování. Více prozrazovat nebudu, neboť za ničení herních zážitků je účtován vysoký počet let. A já se na herní věznici cítím příliš mlád. V pozdějších fázích nicméně získáváte další a další prostředky s různými schopnostmi, pomocí nichž se dostanete na místa dosud neviděná a nepřístupná. Právě systém jakéhosi „levelování“ posouvá zážitek na vyšší úroveň. Ten pocit zadostiučinění, když hádanku, nad kterou jste již proseděli hodiny beznadějných pokusů a mozek vám začal vytékat ušima, rozlousknete bez hnutí brvou jen díky novému nablýskanému nástroji, na který je místy i Portal Gun krátká.

Nutno podotknout, že Antichamber není pro každého. Musíte být trpěliví, otevření šílenostem, ochotni obětovat svůj čas objevování záhadného komplexu, který svým charakterem není zcela nepodobný Aperture Science, byť je díky minimalistickému zpracování mnohem abstraktnější a sterilněji působící. Musíte být ochotni prohrávat a nechat ze sebe dělat neschopného pěšáka. Obtížnost je nastavena vcelku vysoko a hráči zvyklí na spíše „relaxačnější tituly“ budou zcela jistě místy frustrováni a zmateni, budou bloudit, nakoukávat za rohy a vracet se zpět se zrychleným tepem a zrudlýma očima, pára jim bude stoupat z uší, když si nebudou vědět rady a budou na hranici absolutní rezignace. Ale ty plody! Kdykoliv vyřešíte puzzle, často zažijete magickou satisfakci tryskající z hrdosti na vaše šedé buňky. A budete králem svých herních prostor. Na chvíli. Ale pocit je to nenahraditelný.

Sem tam vás autoři popíchnou stručným nápisem na zdi doprovázeném minimalistickou ilustrací. Nejde však o nápovědu, spíše jen jakýsi komentář k situaci, který vás častěji spíše zmate. Právě krátké vzkazy hráči však výrazně dotváří atmosféru záhadného komplexu. Často mají nádech filozofie a nabádají k zamyšlení nejen nad herním systémem. Antichamber tak získává zajímavý přesah v podobě myšlenky a idey, což se na „velké herní“ jen tak nevidí…

Audiovizuální stránka je po všech směrech strohá, avšak dokonale účelná. Díky kombinaci jednoduchých tvarů, ostrých linek a černobílých koridorů i pestrobarevných výjevů budete svědky podivných optických klamů, z kterých se vám bude hlava točit jako po absolvování terapie s mozkovou centrifugou. Zvuků a hudby si během hraní moc nevšimnete, což je v tomto případě jednoznačná výhoda. Ne, že by hudba nebyla poslouchatelná, ale zkrátka není výrazná natolik, abyste se chtěli místo hraní chtěli poddat tónům linoucích se z vašich sluchátek…

Výsledný dojem je silně nadprůměrný. Antichamber je moderní logická hra, která se nebojí nechat vás ve štychu. Odejdete s pocitem nekonečné pýchy a uspokojení. Kdyby nebylo místy frustrující obtížnosti, nebál bych se jí nazvat dokonalou logickou hrou pro všechny. Takhle ji mnozí zavrhnou po několika marných pokusech. O to výše ji však řadí trpělivější z nás. Nezbývá mi, než složit autorům hlubokosklon. Jen houšť, prosím!

[embedplusvideo height=“354″ width=“580″ editlink=“http://bit.ly/1gxSwhV“ standard=“http://www.youtube.com/v/aGsnm2nOnso?fs=1″ vars=“ytid=aGsnm2nOnso&width=580&height=354&start=&stop=&rs=w&hd=0&autoplay=0&react=1&chapters=&notes=“ id=“ep4134″ /]