Prodáváte na Steamu kartičky? Tak to určitě máte v peněžence několik eur, které pravděpodobně investujete do nějakého titulu ve slevě. Tři z nich můžete vložit do minimalistické platformovky Downwell. Nenechte se zastrašit velmi jednoduchou grafikou. Zaručuji vám, že koupi nebudete litovat. Pokud vám moje slovo nestačí, tak přítomnost vydavatele Devolver Digital snad mluví za sebe.

Tato minimalistická akční roguelike plošinovka překvapivě pochází od japonského vývojáře Ojiro Fumota. Tím překvapivě mám na mysli fakt, že Downwell není žádná šílená ztřeštěnina, simulátor randění a osahávání silně stylizovaných děv s přebujelým poprsím nebo komplexní jprg. Mnohem blíže má k arkádovkám od studia Vlambeer (třeba Nuclear Throne) a Spelunky. S tímto titulem částečně sdílí jak žánr, tak určitou návykovost herních systémů. A vlastně také hudebníka Eirika Suhrkeho, z čehož úplně nadšen nejsem, protože hudba Spelunky mi moc nesedla.

Downwell

Nebudu se ale dlouze pozastavovat nad soundtrackem. Ten v Downwellu je ucházející a slouží účelu, ale po čase jsem ho stejně úplně přestal vnímat, protože jsem byl příliš zaneprázdněn pádem do hlubin studny. Vertikální stavbou levelů připomíná postarší freewarovou klasiku Icy Tower, ovšem s tím rozdílem, že se pohybujete volným pádem směrem dolů. K tomu ani nemáte pořádný důvod. Malinkatý bílý panáček nemá žádné příběhové pozadí, ani ho ale nepotřebuje. Důležité je, že si nazul střílející botky.

Kvůli tomu můžete projektily vystřelovat jen pod sebe. Likvidujete tak různorodé obyvatele studny, ale také tím brzdíte volný pád a můžete tak lépe manévrovat. Zásobník je ovšem omezený, takže je dobré si každý skok promyslet, protože jakmile dojdou náboje, začnete docela rychle padat. Zabrzdit se můžete o všudypřítomné výčnělky, zničitelné bloky a platformy. Kontakt s pevnou půdou zase boty dobije. Občas jsou ale stěny hladké, skok do neznáma musíte risknout a doufat, že vám náboje vystačí.

Některé potvory vyřídíte skokem na hlavu, ale čím hlouběji se dostáváte, tím více musíte používat boty. Velmi omezená barevná škála hře přesto dovoluje barevně dva druhy odlišit, takže vždy víte, jakým způsobem který vyřídit. Po cestě narazíte na několik modulů, které úplně mění typ bot. Velmi jsem si oblíbil silný laser a brokovnici. Je ovšem nutné trochu poupravit taktiku, protože jim rychle dochází náboje, takže neumožňují tak dobré manévrování, jako třeba též silný puncher. Abyste nezlenivěli, hra vás nenásilně nutí měnit zbraňové moduly tím, že s nimi získáte i nějaké to zdraví.

Downwell

Kromě nich ještě po každém dokončeném patře dostanete na výběr z několika schopností. Některé jsou méně užitečné, u některých naopak litujete, že vám je hra nenabídla už dříve. Raketový skok se hodí například k vyřízení otravných netopýrů, které na vás nalétávají z výšky. Doplňování zdraví skrze konzumaci těl nepřátel je také výhodné získat brzy. Jak postupujete dál, stáváte se silnějším, ale úměrně také roste obtížnost levelů. Na čím dál menší počet potvor můžete skočit a i jejich počty se zvyšují. Downwell v pozdějších částech rozhodně není lehký a díky své roguelike nátuře je každý neúspěch odměněn startem od úplného začátku. Samozřejmě ztrácíte všechny schopnosti.

Je docela škoda, že se alespoň část vašeho postupu nijak nepřenáší dál. Sice se vám za nasbírané krystaly (platidlo u obchodníků) odemykají nové barevné palety, ale to je čistě estetický doplněk. Stačila by mi klidně i nějaká zkratka do pozdějších úrovní po vzoru Spelunky. I když je studna náhodně generována, první úrovně se docela rychle omrzí, protože je opakujete nejčastěji. Navzdory tomu je ale hra plná dobře provedených designových rozhodnutí.

Downwell

Například je výhodné si kupovat u obchodníka zdraví, i když ho máte maximum. Když se totiž přeléčíte o čtyři dílky, zvýší se strop zdraví o jeden. Sebráním stovky krystalů se aktivuje krystalová horečka, která zvyšuje rychlost střelby, dostřel, zvětšuje projektily a také jejich sílu. Zpomalením sběru horečku ztrácíte, ale na druhou stranu rychlejším postupem dolů riskujete, že vás něco překvapí.

Downwell je chytlavý také kvůli pocitu z ovládání, animacím a zvukům. Když střílíte, máte opravdu pocit, že vás zpětný ráz zpomaluje v pádu. Obrazovka se lehce třese a z havěti padají zářivé krystaly. Po nějakém čase jsem zjistil, že se opravdu zlepšuji, což mě dál motivovalo ke snaze dostat se až na dno. Stejně jako v případě Spelunky očekávám, že mi to bude trvat ještě hodně hodin, i když už mám cíl skoro na dosah. Steam mi momentálně ukazuje 4 hodiny a to je opravdu hodně muziky za málo peněz.