Existuje důvod, proč už se nedělají adventury s textovým vstupem, pomocí kterého ovládáte hlavní postavu. Kliknutí myši je rychlejší a hráč také nemusí předvídat, které příkazy parser odmítne. Jistě ještě existují fanoušci textových adventur, já se ovšem mezi ně neřadím. Existuje ale jistá sorta her, pro které je příkazová řádka jako stvořená. Taková sorta, kde je ruční psaní příkazů nejefektivnější, nejrychlejší a nejpřirozenější.

Duskers je vesmírná roguelite strategie, ve které hráč dálkově ovládá drony, pomocí nichž prohledává staré a opuštěné vesmírné lodě a stanice. Nápad je to zajímavý a originální, ale právě přítomnost příkazové řádky nápad pozvedává na úplně jinou úroveň. To platí také pro taktickou mapu se schématicky vyznačeným půdorysem lodi, díky které máte lepší přehled o aktuální situaci. Senzory samotných dronů totiž nejsou nejlepší vy tak skrze ně vidíte sotva něco, co připomíná záběry ze sonaru.

Taktická mapa je tedy schopna zobrazit všechny místnosti, tedy alespoň ty, které jsou prozkoumané. Vyznačené jsou na ní také pozice všech dronů, dveří, terminálů, generátorů a další důležité informace. Většinou ale platí pravidlo, že to co dron neviděl, to na mapě vyznačené není. Výjimka platí pro vylepšení, které vaší lodi dodá schopnost skenovat plavidlo před vstupem. Když jsem ho nevlastnil, cítil jsem před každým naloděním strach z neznámého. Místnosti totiž mohou obsahovat cenný loot, nebo také nějakou hrozbu, která může být organického či mechanického typu.

Duskers

Nemáte ovšem žádnou šanci poznat, v jaké místnosti se skrývá. Tak do hry vstupují různé schopnosti dronů. Ty lze v obchodních stanicích nakupovat za šrot, vyrábět ze šrotu, rozebrat je zpět na šrot, opravovat, některé i vylepšovat a také jimi drony libovolně vybavovat. Každý má ovšem tři volné sloty, takže je třeba si pečlivě rozmyslet, jaké činnosti budou zastávat. Například s detektorem pohybu se nesmí pohybovat, jinak přestane fungovat a ztratíte tak informace o sousedních místnostech. To platí i pro generátor, který dodává energii dveřím. Je tedy vhodné mít alespoň jednoho poskytovatele energie s detektorem a jednoho průzkumníka, který bude sbírat šrot a palivo nebo odtahovat rozbité drony, které občas v lodích naleznete. Sám hráč si tedy vytváří vlastní třídy a je skvělé mít takovou volnost.

Duskers má některé společné znaky s FTL. Také skáčete mezi hvězdnými systémy a tyto skoky vyžadují speciální palivo, které lze zakoupit nebo nalézt. V každém systému se pohybujete mezi opuštěnými prastarými koráby, stanicemi či obchody a tento pohyb vyžaduje druhý typ paliva, který se každým skokem znovu doplní. Loot je tedy omezen na tyto druhy paliva a šrot, který slouží jako univerzální platidlo. Pokud máte štěstí, narazíte na rozbitý dron napěchovaný užitečnými schopnostmi nebo na vylepšení lodě. Víc toho ovšem není, což je trochu škoda. I když jsem nalezl nějakou zajímavou schopnost a spoustu šrotu, necítil jsem se náležitě odměněn.

Modulů dodávajících schopnosti je naštěstí mnoho. Některé jsou kriticky nezbytné (sběr, generátor, táhnutí), jiné slouží k obraně (návnada, miny, přístup k terminálu, kterým lze aktivovat obranné věže), další vám pomohou v průzkumu okolí (páčení dveří, detektor pohybu, neviditelnost). S každou misí dochází k jejich opotřebování a zvyšuje se šance jejich selhání, takže můžete zapomenout na pocit jistoty. Oprava není levná, takže Duskers je neustálá honba za novými technologiemi a šrotem. A pak vám hra v klidu oznámí, že vaše mateřská loď selhává a musíte si najít novou. To dokáže na čelo nasázet pár vrásek.

Duskers

Už jsem zmínil, že Duskers není vůbec lehký titul? Selhat může nejenom vaše technika a taktika, ale i loď, kterou právě šacujete. Není neobvyklé, že v náhodné místnosti praskne potrubí a ta je vystavena silné radiaci. Nebo ji zasáhne meteoroid a pak je vystavena silné radiaci. Nebo se pokazí přechodová komora a místnost je vystavena radiaci. Nebo se náhodně zablokují dveře. Nebo vypadne obraz některého drona. Takových náhod je na můj vkus možná až příliš a ne na každou událost jste předem upozorněni, jako na možnost zásahu asteroidem. Vlastně je dost frustrující, když se na vás štěstí obrátí zády a mise je jedna pohroma za pohromou a vy navíc odejdete jen s několika málo kusy šrotu, přičemž máte akutní nedostatek paliva.

To už je charakteristická vlastnost roguelike a roguelite titulů. Milujte ji, nenáviďte ji, přítomnost náhody ale rozhodně vnáší do hratelnosti jiskru vzrušení a trochu toho adrenalinu. Zvlášť když uslyšíte úpěnlivé skřípění plechů a nejste si jisti, kde přesně hodlá potrubí prasknout. To už si raději dopředu do konzole předepíšete příkaz všem dronům k návratu a nejistě čekáte na jeho potvrzení. To platí i pro mnoho jiných situací. Nastražíte do místnosti detektor pohybu a pak strategicky otevíráte dveře sousedů tak, abyste potenciální nepřátele nalákali k přechodové komoře. Chvíle napětí, kdy čekáte na signalizaci detektoru, se dají srovnat se scénami prvního Vetřelce, kde Dallas vlezl do ventilace a ostatní sledují jeho tečku na mapě.

I přesto, že jsem ve hře strávil hodiny a hodiny (několik ještě v beta verzi) času, průzkum lodí se mi neomrzel. Jejich výbava je chudá a seznámíte se s ní už po několika misích, ale různé schopnosti dronů nabízí dostatečné množství různých taktik, které můžete aplikovat. Náhodné události pak nabourávají stereotyp a vaše plány. Duskers je chytlavý titul, ne však bezchybný. Tak například když dronům přikážete pohyb pomocí příkazové řádky, nejsou vždy schopni se automaticky dostat do cíle. Stačí, aby byla některá místnost zablokovaná nebo aby v úzké chodbě stál jiný dron.

Duskers

Další výtky mám k grafické stylizaci. Mapa s půdorysem má vyznačené místnosti názvem, kterým se na ně odkazujete v příkazové řádce, ale tento text není vykreslen jako první. Pokud je místnost malá a plná šrotu nebo jiných věcí, všechny ty ikonky zakrývají důležitý text. Také by bylo příjemné, kdyby byly názvy místností vidět i z pohledu dronů. Příkazová řádka totiž není omezena jen na schématickou mapu. Ovládací rozhraní je také velmi kostrbaté. Při misi jen píšete příkazy, případně dron ovládáte pomocí WSAD, takže zde není žádný problém. Jakmile jste ale mimo misi a snažíte se drony něčím vybavit, vyřadit ze služby či změnit jejich pořadí, je to boj.

Na nepřehledný GUI ovládaný pouze pomocí klávesnice jsem si doteď nezvykl, ale kvůli němu nemůžu celý titul odsoudit. Roguelite her je plno a Duskers patří k těm netradičním, které můžu jedině doporučit. Už v betě byl perfektně hratelný a přes strohý vzhled se jedná o atmosférický a docela tuhý zážitek. Nenechte se odradit příkazovou řádkou. Příkazy se skládají většinou jen ze třech částí a není jich příliš mnoho. Integrovaná nápověda skrývající se za slovem help vás naučí vše potřebné. Duskers má do TIS-100 hodně daleko.

Web: http://duskers.misfits-attic.com/

GOG: https://www.gog.com/game/duskers

Humble Store: https://www.humblebundle.com/store/duskers

Steam: http://store.steampowered.com/app/254320/