Filmové i knižní příběhy nás učí, že vyspělé umělé inteligence nezajímá nic jiného, než vyhubení lidstva. Buď jim připadají naše masitá těla nechutná, nebo se nás snaží tak moc chránit, až nás nakonec zabijí. Výsledek je vždy stejný. Event[0] je adventura, která vás nepřímo učí projevit k AI empatii. Což je vzhledem k našim naučeným dovednostem docela obtížné. Vždyť i reálné neuronové sítě se potýkají s problémem nedůvěry, protože není lehké nahlédnout do jejich struktury a udělat si ucelený obrázek, proč došlo k určitému rozhodnutí.

V této adventuře ovšem nemáte moc na výběr. Vaše mise na Europu byla neúspěšná a jediným funkčním plavidlem v blízkosti Jupiteru je výletní loď Nautilus, která se Zemí ztratila spojení. Úvod hry přesně kopíruje Firewatch. Důležité informace o postavě jsou vám dodány formou jednoduché textové adventury, kdy tu a tam máte možnost zvolit odpověď ze dvou možností. Na můj vkus byla tato část nejméně záživná a trochu delší, než co zvládla má pozornost.

event0

Naštěstí se brzy setkáváte s Kaizen-85, umělou inteligencí, která má nad lodí naprostou kontrolu. Nefunguje příliš spolehlivě, nicméně slibuje, že vás dopraví na Zem. Ale na oplátku jí musíte pomoci zničit mezihvězdný pohon lodi. Příběh hry se zabývá otázkou proč a co se vlastně stalo s posádkou. Jeho odhalování je prováděno skrze rozhovory s Kaizen, pomocí prostředí a klasicky také přes textové přepisy konverzací v terminálech. Jelikož ve vyprávění vystupují jen dvě důležitá jména a samotná loď je poměrně malá (ještě menší, než dům v Gone Home), není obtížné s příběhem držet krok.

Určitě vás ale zajímá, jak dobře funguje interakce s Kaizen. S chatbotem jsem před několika (mnoha) lety přišel do styku a zmást ho bylo velice snadné. Dostat z něj smysluplnou konverzaci bylo naprosto nemožné a přirozeně reagujícího chatbota bych očekával tak od Googlu, ne od nezávislého studia. Event[0] mě ovšem velmi příjemně překvapil. Kaizen samozřejmě nepoužívá sofistikovaný algoritmus k rozeznání psaného slova. Ve větě najde podmět, přísudek a klíčová slova, podle kterých zvolí připravenou odpověď, do které na určitá místa dosadí jiná klíčová slova.

event0

Obrovskou výhodu však vývojáři mají v tom, že chatbot se nachází ve hře. Mohou mu tedy napsat odpovědi na otázky týkající se informací o herním světě a jeho historii. Mají pod kontrolou všechny herní události, takže na ně mohou napsat reakce. Mohou klást hráči otázky a pak podle nich předvídat odpovědi. A když nedokáží odpovědět, Kaizen prostě vybere náhodně nějakou generickou větu. Vypadá to nepřirozeně, ale jelikož je Kaizen rozbitá, hráč prostě přistoupí na pravidla hry a nabude dojmu, že odpověď je adekvátní technickému stavu AI.

Když se budete ptát na úplné hlouposti nesouvisející se hrou, Kaizen se dá lehce rozbít. Pokud však budete psát jednoduché věty týkající se herního světa, pak vše funguje na jedničku. Až jsem byl překvapen, jak moc jsem si konverzace užíval. Nikdy jsem si totiž nebyl jist, zda mi umělá inteligence nelže. A když ji z toho náhodou obviníte, připomene vám to v okamžiku, kdy jde opravdu o život. Event[0] je sice v jádru obyčejná adventura, ale v žádné jsem zatím neviděl tak unikátně zpracovanou interakci s postavou. Firewatch stojící na skvělých rozhovorech je docela blízko, ale Event[0] je na úplně jiné úrovni.

event0

Hra také vypadá velmi dobře. Prostředí je plné předmětů, které vyprávějí příběh posádky lodi a kompenzují její lehce sterilní vzhled. Kvalitou textur a nasvícením mi dokonce připomněla Alien: Isolation, což bych od nezávislého titulu nečekal. Titul ovšem není příliš dlouhý a pokud se nezapovídáte, do třech hodin uvidíte jeden ze tří možných konců a titulky. Dává tedy smysl, že autoři mohli grafiku vyšperkovat. Herní délku nechci kritizovat z principu, ale Event[0] je tak dobrý, že pocitově mi hra utekla ještě rychleji. Kdyby bylo o čem, s Kaizen bych si dokázal psát mnohem déle.

Jediný drobný problém jsem zaznamenal při rychlých přechodech mezi místnostmi. Hra mezi nimi nemá žádné nahrávací obrazovky a nahrávání na pozadí mi způsobovalo znatelné záseky. Je docela snadné přecenit schopnosti svého počítače, ale dokonce ani The Vanishing of Ethan Carter mi tak výrazné cukání nezpůsoboval. A na to si stěžoval skoro každý hráč. Také při zadání vět do terminálu se tu a tam hra kousla, když zpracovávala textový vstup pomocí nemalé databáze slov, díky které Kaizen ví, co píšete. To mi už moc nevadilo, protože při psaní se nehýbete a trhání tedy není rušivé.

event0

Event[0] není jen adventura s mechanikou, která zní dobře pouze teoreticky. Chatbot ve hře funguje daleko lépe, než by fungoval mimo ni. I kdybych si ho úplně odmyslel, pořád mi zbude solidně zpracovaná adventura, která vám nabídne i několik hádanek. Jsou poměrně lehké, ale hlavní pro mě je, že nijak nevyčnívají z herního světa a dokonce hledání kódu ke dveřím nepůsobí nudně. Ať už vám cena 20 dolarů připadá adekvátní k herní délce nebo ne, toto je velmi významná adventura roku, kterou by si fanoušci žánru neměli nechat ujít.