Z Telltale odcházejí vývojáři a zakládají svá vlastní studia. Zatímco Telltale pořád dokola omílá jednu šablonu, ex-zaměstnanci si vytvářejí velmi dobrou reputaci originálními adventurami, které si přesto drží kvality, které nelze třeba takovému The Walking Dead nebo Wolf Among Us upřít. Nedávno jsem recenzoval Oxenfree a i přes problémy pramenící z dialogového systému jsem byl příjemně překvapen skvělými dialogy a atmosférou. Vývojáři z Campo Santo mají za sebou plno známých titulů (The Walking Dead, Mark of the Ninja, Bioshock 2 nebo Ori and the Blind Forest), takže jsem od Firewatch očekával mnohé. Minimálně alespoň skvělou stylizaci, za kterou stojí relativně známý ilustrátor Olly Moss. Tu jsem dostal včetně dobré atmosféry i dialogů, přesto mi v herním zážitku něco chybělo.

Firewatch ovšem nezačíná vůbec špatně. Hra hned ze začátku vyzradí příběhové pozadí Henryho (hlavní postavy) a důvod, proč vzal práci požární hlídky ve Wyomingské divočině uprostřed ničeho. Což je jen tak mimochodem skvělé téma. Koncept požárních hlídek je jistě mnohým z nás dost vzdálen, takže je to docela lákavé zasazení, které může hodně těžit z líbivé přírody a atmosféry osamění. Ten nejbližší člověk široko daleko je Delilah, vaše nadřízená, se kterou komunikujete skrze vysílačku. Její věž vidíte ze své, ale je tak vzdálená, že si prostě musíte vystačit s hlasovým kontaktem.

Firewatch

Dialogy jsou silným tahounem hry a díky skvělému dabingu jsem si obě postavy brzy oblíbil. Různé volby odpovědí vás dovedou k různým informacím o postavách a postupně si budujete tak trochu platonický vztah ke své nadřízené. Rozhodně také hodně pomáhá znát příběh Henryho, takže nemusíte slepě vybírat odpovědi, když dojde na jeho minulost. Na toulkách po Wyomingské přírodě můžete vysílačkou ohlašovat své nálezy, což vede k velkému množství zajímavých a občas i vtipných, hlavně však přirozených dialogů. Přesto je zajímavé, že se o Delilah moc osobních informací nedozvíte. Je dobrým společníkem na vycházkách, trochu mě ale mrzí, jak moc je tajemná.

Hned první Henryho úkol má sociální charakter. Někdo si dělá u jezera ohňostroj a zanechává za sebou cestu vyznačenou plechovkami od piva. Poučit můžete nezodpovědné návštěvníky několika způsoby, ale žádný z nich nemá výrazný dopad na příběh. Vlastně i rozhovory s nadřízenou hru nijak zásadně neovlivňují, maximálně se tu a tam změní pár vět v dialogu. Firewatch nezkouší nic nového a jedná se o silně lineární zážitek. Herní svět sice vypadá otevřeně, ale neustále vás limitují různé překážky, jako je třeba roští nebo příliš strmý kopec a absence lan (alespoň ze začátku). Každý cíl vaší cesty má jen jednu optimální trasu.

Firewatch

Musím však dodat, že ačkoliv je to zážitek lineární, je také velmi atmosférický. Později se ukáže, že Henryho někdo sleduje a u obou postav začíná narůstat paranoia. Utajuje něco před vámi Delilah? Můžete ji věřit, nebo máte pocit, že lže? Nepotlouká se v divočině kromě nezodpovědných teenagerů ještě někdo jiný? Nebo jen Henry začíná ze samoty bláznit? Okolí věže opravdu ukrývá několik tajemství, ale Firewatch je řeší po vzoru Gone Home. Vysvětlení není hned ze začátku zřejmé, ale také se nejedná o duchy jako v Oxenfree. Hru jsem dohrál za 4 hodiny a ta poslední byla poněkud uspěchaná. Cítil jsem napětí, cítil jsem, že se blížím k velkému závěru, ale ten nakonec nepřišel. Žádné nečekané odhalení, žádné překvapení, žádný uspokojivý konec. Postavy se dozví suchou pravdu a už běží titulky. Střídmým závěrem bych nebyl vůbec zklamán, kdybych předtím nebyl lákán na něco většího.

Co se týče hratelnosti, v podstatě jen chodíte, chodíte a chodíte. Tu a tam můžete na něco zareagovat do vysílačky, ale takových míst je poměrně málo. Zatímco interiéry jsou plné detailů, exteriéry oproti nim působí dost chudě a to i přesto, že v nich naleznete schránky pro hlídače a ostatní požární hlídky. Nachází se v nich většinou mapa s vyznačenými cestami a lokacemi, občas nějaký předmět a nebo korespondence předchozích hlídek. Přesuny z místa na místo pro mě byly jen nutné zlo k tomu, abych z postav dostal další dialogy. Alespoň že Henry může neomezeně sprintovat. Doporučuji vám také vypnout zobrazování své pozice na mapě. Ubírá to na atmosféře a navigace pomocí mapy a kompasu přidá přesunům alespoň trochu na zajímavosti.

Firewatch

Firewatch je kvalitně zpracovaná adventura, která stojí na excelentních dialozích. Grafická stylizace nese Ollyho rukopis a je přímo k sežrání. Na druhou stranu hra hraje na jistotu a nepokouší se o nic nového. Některé aspekty příběhu nejsou dostatečně vysvětleny a ocenil bych také trochu více propracovanější prostředí. Navíc si nejsem jistý, jaký mám pocit ze závěru. Oceňuji jeho upřímnost a střídmost, ale zároveň mě tím zklamal. Je v kontrastu se třemi prvními hodinami hry. Když už jsme u času, Firewatch stojí 20 dolarů, dohrál jsem ho za 4 hodiny a to jsem nikam nespěchal. Důležitou otázkou asi je, zda jsem si ho užil. Ano a to kvůli povedenému systému rozhovorů a dobře napsaným postavám. Oxenfree v mých očích ale dopadl mnohem lépe. Od Firewatch jsem čekal trochu víc.