Kickstarter má dvě skupiny fanoušků. Ta první je nadšená a ráda podpoří zajímavé projekty, druhá skepticky namítá, že z něj vlastně ještě žádná větší  hra nevyšla a pokud se i jeden úspěšný projekt nepovede podle představ fanoušků, mohl by crowdfunding zažít nepříjemný štulec do slabin. Naštěstí už vyšlo několik zasponzorovaných projektů, které nám dělají radost a sem patří právě FTL.

Ta přišla na známou službu už skoro hotová a jelikož se retro nádech lidem zalíbil, vybrala místo požadovaných 10,000 $ dokonce 200,000  $ . Velmi slušný výsledek, ale jak vypadá samotná hra?

Do rukou se nám dostane kosmická loď, která zrovna vesmírem utíká před rebely. Příčina hry na honěnou se schovává právě v utrobách vašeho hvězdného korábu, který na palubě pro federaci nese velmi privátní informace o rebelech (ne, historie internetového prohlížeče to není). Což znamená prolétávat přes galaxie a neustále si hlídat záda, protože nevraživě naladěné nepřátelské jednotky vám budou dýchat neustále na krk. Příběh není kdovíjak originální, ale není to zrovna ta část hry, která by nás měla uchvátit. Je to důvod, proč se táhnout vesmírem z místa A do místa B.

Dlouhá cesta začíná v prvním vesmírném sektoru. Je to v podstatě jedna větší mapa, se spoustou menších bodů (cca 20), které můžeme navštívit. Každý mezihvězdný skok na nové místo je vykoupen spotřebovaným palivem. Každý skok také znamená, že velmi brzy se v sektoru objeví rebelové s velkou flotilou, a pokud nebudete postupovat vpřed dostatečně rychle, dostihnou vás. To znamená nepříjemně tuhý souboj, ze kterého nemusíte vyváznout živí. Proto je v každém sektoru také exit, jízdenka do další části k prozkoumání. Důležité je ovšem neutíkat skrze hru jako potrefený zajíc, ale snažit se prozkoumat co nejvíce míst a vlnu rebelů si držet těsně za zády. Jinak bude vaše loď trpět nedostatkem zásob a věřte mi, že je docela průser, když vám dojde palivo nebo rakety.

Sektorů je dohromady 8 a často se větví. Samozřejmě by takovýto výběr postrádal logiku, kdyby byla každá část vesmíru stejná, což není. Pokud je bod zelený, označuje civilně obydlený vesmír. Znamená to méně soubojů a více náhodných událostí. Rudý bod nám zase říká, že jde o nepřátelský sektor (více soubojů) a modrý mlhovinu. Mlhovina je specifická hlavně tím, že zde rebelové postupují pomaleji, takže můžete prozkoumat více míst, ale na druhou stranu zde vidíte sotva na špičku nosu a elektrické výboje v iontových bouřích rády ničí lodní systémy. Proto vždy pečlivě rozvažte, kam svoje putování budete směřovat.

Jak už jsem napsal, každý sektor má vždy asi patnáct až dvacet míst, na které lze skočit. A každé toto místo obsahuje jinou událost. Většinou to bude souboj s jinou lodí, ale občas natrefíte na obchodníka, asteroidové pole k prozkoumání, zbraň, co si jen tak poletuje vesmírem nebo nenajdete vůbec nic. Občas dojde také na strategické rozhodování. Ochráníte jako správní Adamové vesmírnou základnu, co je pod nájezdem pirátů, nebo jen otočíte zrak a necháte se uplatit palivem? Dělat mrtvého brouka je sice bezpečné, na druhou stranu pokud loď rozdrtíte, nejen že dostanete všechny její zásoby, ale základna se vám odmění také. No a takových událostí je ve hře spousta a občas vás docela překvapí. Je velmi důležeté zmínit fakt, že vše je náhodně generované, takže žádná herní seance není stejná a nikdy nevíte, co na vás v daném sektoru číhá. Prvek náhodny do hry dodává velmi návykový element. Jedna hra a jdu spát? Ale kdeže. Nakonec se přistihnete ve tři hodiny ráno, zírajíce zarudlýma očima na monitor a udáváním rozkazů posádce.

A už se dostáváme do samotného jádra FTL, což jsou souboje. Vaše a protivníkova loď se skládá z místností. V každé místnosti může být umístěn nějaký důležitý systém (motor, štíty, ovládání dveří, ošetřovna,…). Vesmírná steč se pak stává z vašeho míření na protivníkovy systémy a protivník zase střílí do vaší lodi. Už si asi dokážete odvodit, že když vyřadíte nepřátelské štíty, budou ostatní vaše útoky vedeny přímo do trupu lodi, což brzy povede k nevyhnutelnému zničení a výhry bitvy. Na druhou stranu můžete prvně vyřadit třeba zbraňový systém. Sice není moc fér střílet do neutočící lodě, ale je to zábava. A co takhle vyřadit zbraně, generátor kyslíku a nechat jeho posádku udusit se? Ve fantazii se meze nekladou. Zase tak snadné to není. To stejné muže udělat i nepřítel vám. Pak je důležité rozdat rozkazy vaší posádce, která se s pokorností sobě vlastní vrhne opravovat štíty nebo díru v trupu. Ve frenetickém boji můžete hru kdykoliv zapauzovat a radím vám, pauzujte, jak je to jen možné.

V každém dalším sektoru jsou bitky težší a  težší, takže je jedině správné si vaši bárku vylepšovat. Z každé rozstřílené lodi nebo z náhodných událostí vytěžíte palivo, rakety, droidy nebo šrot. První tři komodity můžete nakoupit i u obchodníka, šrot si ale musíte vydobýt. A právě šrot je základní platidlo. Je mnoho způsobů, jak ho utratit. Ten první je u obhodníků. Čas od času na ně narazíte a za trochu šrotu vám opraví loď, prodají palivo a rakety, za trochu více klidně i nový systém. Co takhle utratit prachy za teleportér, kterým můžete udělat výsadek do nepřátelské lodi? A nebo si koupit maskování, co rapidně sníží šance na zásah? Bohužel je platidla málo. Hodně ho padne na opravy zničeného trupu a novou munici. Systémy jsou zase drahé a navíc je musíte něčím napájet, což stojí další nemalé náklady na vylepšení reaktoru. Druhý způsob, jak utratit cenný šrot je na vylepšení lodi, což můžete dělat kdykoliv a nejen u obchodníka. Vylepšovat můžete jak systémy (lepší štíty poskytují lepší ochranu, lepší motor zase větší šance na úhybný manévr), tak i jejich napájejí v podobě palivových tyčí. I zde je místo k taktizování. Můžete si vylepšit systémy na úkor napájení, ale v bitvě pak bude třeba myslet na vypínání nepotřebných systémů a strategické přesměrovávání energie do důležitých částí. Když nepoužíváte ošetřovnu, vypněte ji a nahrňte energii do zbraní. V případě nouze vypněte i generátor kyslíku. Pak se ale modlete, že bitva brzy skončí, aby se vaše posádka tak nějak neudusila.

Už se skoro dostáváme ke konci recenze a to jsem ještě spoustu věcí nezmínil. Například to, že vaše loď obsahuje přetlakové dveře, které můžete v případě požáru otevřít, do vesmíru vypustit kyslík a oheň tak uhasit (jak nás naučila základoškolská fyzika). Nebo výsadky, kdy musí vaše posádka nezvaného hosta vystrnadit (či vylepšit dveře a odčerpat z místnosti kyslík). FTL: Faster Than Light je velmi komplexní hra a ne nadarmo ji tvůrci označují jako  roguelike-like spaceship simulation. Samotná hratelnost není moc dlouhá. Pohybuje se od 5 – 120 minut podle toho, jak dlouho přežijete. Ano, chápete to správně. Smrt je permanentní. Jeden špatný rozkaz, jeden špatný souboj a vaše vymazlená loď je nadobro v tahu. A na celém systému „smrt-opakuj“ hra stojí. V každé další partii se budete zlepšovat. Pokaždé pochopíte novou souvislost a vaše velení bude vždy o něco rozumnější. Zatímco poprvé neuváženě přeskáčete co nejrychlej na konec sektorů a chcípnete na nedostatek zásob, podruhé si rychlý postup rozvážíte, budete pečlivěji prozkoumávat vesmír a nakonec možná porazíte závěrečného bose. A když ne, rozjedete hru znovu. Jelikož se vždy náhodně generuje, je hraní opravdu příjemně návykové. Skoro jako automaty. S tím rozdílem, že zde záleží i na vašich schopnostech, ať si ostatní říkají co chtějí. Sám jsem časem na sobě pozoroval zlepšení. Bohužel se také stává, že hned ze začátku vám generátor předhodí lahůdkově vyzbrojenou loď, co vás hned ze začátku zadupe do zemi jako nepřipraveného studenta zkouška z vysokoškolské matematiky. Nestává se to naštěstí moc často. Tedy alespoň mně ne.

Grafická stránka hry je docela obyčejná. Z pixelartu a jednoduše podaného herního rozhraní si neucvrknete do kalhot, na druhou stranu ale grafická stylizace funguje tak, jak má. Nepřekáží a nechává vaši mysl zaměstnanou taktizováním. Trochu zamrzí fixní nízké rozlišení v hd, které roztáhnutě na full hd nepůsobí ostrým dojmem.

Celkově se může zdát, že jsem z FTL nadšen. Je tu ale pár drobných chybek. Pokud máte tu smůlu, že hned ze začátku narazíte na extra tuhého soupeře, můžete být velice brzy frustrováni. Prvek náhody je dvousečná zbraň. Až odehrajete několik desítek her a naučíte se efektivně bojovat a nakupovat, pak už vás nemá co překvapit. Situace sice náhodné jsou, ale doopravdy jde vlastně o variace na téma prozkoumat/neprozkoumat, pomoci/nepomoci. Už za pár her se vám odkryje většina možností a pak už na nic nového nenarazíte. Možná to tak přijde jenom mně, ale mám pocit, že s takovým rozpočtem mohli autoři udělat něco navíc.  Jelikož ale Kickstarter použili spíš pro předobjednávky, dá se to pochopit. I tak je to ale škoda.

Web: http://www.ftlgame.com/
Steam: http://store.steampowered.com/app/212680