Ušetřím vás pubertálních narážek na název hry a rovnou se pusťme do zodpovězení několika otázek, které vám určitě leží na jazyku. Kdo to má na svědomí? Proč to udělal? A dá se to vůbec hrát? Za titulem stojí vcelku známé studio Coffee Stain Studios (Sanctum, Sanctum 2), které si pro svoje interní účely vytvořilo malou mapu s kozou, kde testovali fyzikální možnosti Unreal 3 enginu. Natočené video sklidilo na internetu úspěch a to by byli autoři hloupí, kdyby na poptávku nevytvořili nabídku. Jak si ale povíme, ne vždy je dobré dát na vkus internetů.

Dříve jste se mohli spolehnout na to, že hry se slovem simulátor v názvu, se opravdu budou snažit hráči něco simulovat. V dnešní době ale takové značení znamená spíše parodii samotného žánru, ať už chtěnou (Surgeon Simulator 2013), či nechtěnou (Garbage Truck Simulator). A ten kozí naštěstí patří do první skupiny. Je velmi dobře, že si je titul vědom své vlastní hlouposti, protože na ní může stavět další hloupé a vtipné bloky. V tomto případě je takovým blokem přestřelená fyzika.

Většinu objektů na poměrně malé mapě můžete podupat, rozkopat a nabrat na rohy. O tom jediném vlastně Goat Simulator je. Autoři, vědomi si chudé herní náplně, vám proto za každou akci dávají body a násobiče bodů. Každý objekt můžete několikrát bodově vytěžit třeba přeskočením, odkopnutím či trknutím. To vás nutí pořád běhat po mapě a hledat nové předměty, které jste ještě nezničili, a ze kterých ještě vytřískáte nějaké to skóre. Nemusíte ale nutně jít po velkých číslech. Hra vám dávkuje i jiné úkoly, jako například vyskočení do určité výšky či plachtění vzduchem po určitou dobu. Rozmanitost takových úkolů je ale nízká a stejně se nakonec zaseknete na těžení bodů.

Goat Simulator bych připodobnil k zábavnímu parku. Na mapě městečka se nacházejí lokace s různými aktivitami. Na silnici se můžete nechat srazit autem, u bazénu je skluzavka, která vás katapultuje několik metrů do vzduchu. Na staveništi je vysoký jeřáb a na rozestavěné střeše domu trampolína. Jak už se zabavíte je jen na vás. Hledání rozličných atrakcí je zábavné hlavně kvůli sandboxové nátuře hry. Proto jste v GTA: San Andreas zapínali cheaty. Proto jste v Postal 2 zapínali cheaty. V nedávné době byl už v základu podobně odvázaný Saints Row 4.

Jenže zmíněné hry navíc obsahují i regulérní hratelnost. Simulátor kozy toho mnoho nenabízí. Za necelé dvě hodiny prošmejdíte celou mapu, trochu se pobavíte fyzikou a několika parodiemi (Flappy Goat, dům vývojářů) a jakmile v „zábavním parku“ vyzkoušíte všechny atrakce, nemáte najednou co dělat. Benzínku už jste nechali vybouchnout, pokazili jste párty skupince lidí a zaběhali jste si na běžícím pásu. To mi zabralo asi hodinu a půl. Co dál?

Ve hře je zatím pouze jedna mapa, což je vzhledem k její velikosti hodně málo. A Steam Workshop byl v době psaní recenze takřka prázdný. Poslední smysluplnou aktivitou je hledání sošek, které vám odemykají modifikátory a nové vzhledy kozy. Hrát si s raketovým batohem je ovšem zábava jen na chvíli. Za deset dolarů dostanete pouze vypulírované technické demo. Autoři si toho jsou vědomi a sami na to na svých stránkách upozorňují, jenže to můj dojem na hru nijak nemění.

Na rozdíl od autorů ani za vtipné nepovažuji benevolentní přístup k bugům, který jde až moc na ruku let’s playerům (PewDiePie musel být v sedmém nebi). Vlastně hlavně pro ně bude simulátor určen. Je zábavnější sledovat fyzikální glitch, než ho aktivně zažít. A že jsem se do textur zasekával a propadával docela často. Hlavně na okrajích mapy, které jsou z divného důvodu značně nedodělané a neviditelné zdi váš pohyb zablokují až moc pozdě. Připravte se také na propady snímkovací frekvence, když si fyzika začne dělat, co chce.

Goat Simulator si svoji cenu nedokáže obhájit. Pokud bych cenu nechtěl zatahovat do hodnocení, tak i takový Surgeon Simulator 2013 je originálnější a trvanlivější (a to nezmiňuji updaty, které zadarmo přidávají další operace). Pokud jste vyloženě zaměřeni na žánr fyzikálních sandboxů, těm pořád kraluje Garry’s Mod, poskytující daleko širší škálu různých aktivit, nemluvě o plnohodnotné kreativní zábavě. Recenzovaný titul zabaví na velmi krátkou dobu a nemá smysl se k němu po několika hodinách vracet. Komunita možná časem vytvoří nějaký ten obsah, ale jak jsem již napsal, existuje spousta lepších a trvanlivějších sandboxových her s důrazem na fyziku.