Úplně na rovinu, INSIDE je 3D Limbo. Stojí za ním stejní autoři, v hlavní roli je chlapec, příběh je nejednoznačný a vyprávěný beze slov, grafika je silně stylizovaná, ovládání působí stejně solidním dojmem, čeká vás mnoho brutálních smrtí, logické hádanky jsou poměrně lehké a odsýpají příjemným tempem, ze závěru jsem též trochu zmaten, v průběhu hry můžete hledat ukryté lokace, ovládací schéma je úplně totožné, INSIDE také není příliš dlouhý. Je to dobře, nebo špatně? Toť otázka.

Rád bych viděl studio Playdead mimo svou komfortní zónu. Rád bych se nechal překvapit jejich pohledem na jiný žánr, než je plošinovka, která působí podobným dojmem jako Limbo. První hodina v INSIDE byla až příliš familiární. Marketing zafungoval a jelikož jsem nedostal klíč pro recenzi, chtěl jsem se ujistit, že peníze vkládám do správných rukou. Už dopředu jsem tedy věděl, jak úvod vypadá a jaké je řešení jeho hádanek a situací. Nebyl jsem překvapen, nehýkal jsem nadšením. Tajemná atmosféra, perfektní stylizace a touha dostat se do neznámých sekcí hry však stačila na to, abych možnost refundace jednoznačně zavrhl.

INSIDE

A tak jsem nechal malého kluka klopýtat skrze nepřátelský svět a skepticky očekával nějaký provařený závěr. Titul se obejde bez textu a přesto dokáže vyprávět příběh mnohem chytlavěji a efektivněji, než některé adventury, co si dopomáhají dabingem. Depresivní atmosféru nenavozuje jen utlumená barevná paleta a všudypřítomná mlha, ale také dystopické téma, kdy jedna skupina lidí (doslova) ovládá jinou skupinu lidí jako loutky. Chlapec je v tomto světě nevítaným hostem a když je prozrazen, je pronásledován jako lovná zvěř.

Už Limbo byl plný těsných úniků a INSIDE jde ještě dál. Kromě klasických environmentálních pastí vás mohou dostat i lidé nebo smečka psů. Chlapce v případě hráčova selhání čeká rdoušení, topení, roztrhání, uspávací šipka do zátylku či taser do hlavy. Tedy nic pěkného. Dystopie se promítla také do herní náplně. Kromě klasických fyzikálních hádanek postavených na posouvání beden dostanete čas od času možnost ovládat pomocí speciální helmy skupinu lidí. Něco podobného dělal kdysi The Swapper, ne však úplně totožně. Někdo by mohl říct, že hádanky jsou příliš jednoduché. Pravda, Limbo bylo o něco obtížnější, ale také neodsýpalo tak příjemným tempem.

INSIDE

Dle mého názoru není obtížnost podstatná. Důležitá je výsledná kombinace atmosféry, stylizace, příběhových témat, zvuků a samozřejmě také hratelnosti. A hra alespoň na mě zanechala silný dojem, i když je v jistých ohledech předvídatelná. Co jsem však rozhodně nepředvídal je to, co se děje v poslední půlhodině (ze čtyř). Když jsem četl ostatní oslavné recenze, skepticky se mi zvedalo obočí. Co by mě tak dokázalo překvapit? Očekával jsem nějaký nepěkný chlapcův konec, dokonce i přílet mimozemšťanů. Závěr vám po vzoru ostatních také nevyzradím, řeknu jen, že hru hodně mění a spadla mi z něj čelist.

Poněkud méně, přesto však velmi významně, jsem byl vyjeven z kvality grafiky, hlavně ze samotné stylizace. Titul, podobně jako The Witness, využívá textury s nízkou mírou detailů a dává velký důraz na tvar objektů. Právě v mlžném oparu skvěle vyniknou jejich siluety a hráč jasně ví, na co kouká. Vizuální šum je potlačen na minimum, díky čemuž vyniká také precizní nasvícení a důraz na prostor. I když je pohyb omezen ve dvou dimenzích, tu třetí z herního světa jasně cítíte.

Maniakální důraz na hru světla a stínů mě jen utvrzuje v tom, že INSIDE by mohl sloužit začínajícím vývojářům (zvláště grafikům) jako výukový materiál. Vlastně se přiznám, že do hry jsem investoval také kvůli tomu. V pohybu vypadá ještě lépe než na obrázcích. Jedinou výtku bych měl k relativně nízkému kontrastu grafiky. Hrát titul za dne není úplně nejlepší nápad. Spousta detailů se začne schovávat a to mám v pokoji jen jedno okno zatažené roletou.

INSIDE

Nebyl jsem také příliš nadšen DRM Denuvo. Na technické úrovni mi žádné problémy nezpůsobovalo, nelíbí se mi ale presumpce viny a to, že všechny platící zákazníky považují autoři za piráty. Proto už delší dobu nakupuji hlavně na GOG a na Steamu aktivuji jen klíče pro recenze a ty z bundlů. A ještě více se mi nelíbí fakt, že část mých peněz půjde autorům zrůdnosti jménem SecuROM. Kdybych neměl touhu titul zrecenzovat a prostudovat jeho stylizaci, počkal bych si na DRM-free verzi.

Tak to je INSIDE. Krátký, po určitou dobu familiární ale nakonec silný herní zážitek. Z hlediska hratelnosti ne příliš nápaditý, z hlediska atmosféry a kvality nasvětlení výukový materiál pro vývojáře. Neoznačil bych ho za přelomový titul, ale kandidát na hru roku to rozhodně je. Příště bych nicméně studio Playdead rád viděl zkusit trochu něco jiného. Můžete vytvořit jen omezený počet plošinovek s chlapcem, než na povrch vyplavou společné prvky. A z INSIDE Limbo čouhá na mnoha místech.