Ještě jsem nestihl vstřebat minulou point and click adventuru v nízkém rozlišení tvořenou v AGS a hned je tu další. Kathy Rain nicméně není ze studia Wadjet Eye Games a ani jím není vydána. Společných jmenovatelů je ale více než dost. Hru sice napsal, navrhl a naprogramoval švéd Joel Staaf Hästö, pozadí však nakreslil Nauris Krauze (Resonance) a za dabingem stojí Dave Gilbert a jeho oblíbení dabéři. Jako obvykle to tedy znamená vynikající dabing, kdy staré postavy znějí jako starší lidé a děti znějí jako děti. S vhodným obsazením mají občas problémy i větší studia, takže je nutné ocenit práci, kterou Dave dělá.

Hodnotit zbytek hry je ale trochu obtížnější. Kathy je rebelskou studentkou žurnalistiky, která se snaží zjistit příčinu podivné události, která jejího dědečka v 80. letech poslala do vegetativního stavu, ze kterého se už nikdy nedostal. Samotná hra se odehrává v 90. letech a má příjemnou atmosféru mysteriózních seriálů téže doby s příměsí teenagerovské detektivky. Stopy se vám automaticky zapisují do poznámek, můžete se na ně v rozhovorech ptát, řešíte zapeklitý případ a nechybí ani parťák v podobě ortodoxní katoličky, která sdílí s punkerkou Kathy pokoj.

Kathy Rain

Potud tedy vše dobré a to platí i pro pozdější vývin událostí. Navštívíte zajímavé lokace, potkáte uvěřitelně napsané postavy a případ se začne čím dál víc zamotávat. Kathy je sarkastická a s katoličkou Eileen, ačkoliv ta je trochu upozaděna, tvoří povedené duo. Jejich povahy jsou tak rozdílné, že jsem si přál, aby spolu trávily mnohem víc času. Eileen však až na výjimku potkáváte pouze na studentských kolejích a většinu času strávíte v různých částech města Conwell Springs.

Příběh ale ke konci nabere předvídatelné obrátky a několik závěrečných lokací působí jako dort pejska a kočičky. Vyprávění začne být až příliš mysteriózní a působí nepromyšleným dojmem. Závěrečná scéna je vyloženě zklamáním. Jakési rozuzlení sice dostanete, ale přesto nad záměry několika postav visí mnoho otazníků. Hra ani neskrývá, že bude pokračování. Problém ovšem je, že tak navenek nevypadá. V obchodech se nic nepíše o epizodickém formátu, název nemá žádný podtitul. Přesto že vydávání po epizodách nemám rád, v tomto případě bych alespoň věděl, co očekávat. Jestli totiž žádné pokračování nevyjde, musel bych se už zamyslet nad tím, zda titul hráčům doporučit.

Kathy Rain

Ono se totiž v zásadě nejedná o žádnou přelomovou adventuru. Grafika je standardní, dabing se drží standardu WEG, postavy jsou dobře napsány, vyprávění do určitého okamžiku příjemně odsýpá. Vše je tak docela dobré a vlastně ve výsledku vlažné. Shardlight přišel se zajímavým pohledem na mýtus o smrtce. Z Kathy Rain mi nic zásadního v paměti neutkvělo. Shardlight či Technobabylon měly animovaná pozadí. Kathy Rain oproti nim působí neuvěřitelně staticky a animace postav zase hrubě a trhaně. Když už je řeč o grafice, ta se mi z technického hlediska příliš nelíbila. Pozadí působí, jako by byly vytvořeny ve vyšším rozlišením, pak zmenšeny a prohnány filtrem na ostření hran. Některé detaily se do nízké velikosti obrazu prostě nevejdou a působí rušivým dojmem.

Kvalita hádanek docela přesně kopíruje vyprávění. Ke konci působí nesourodě a náhodně,  většinou jsou spíše vlažné. Skoro žádná ničím nevyniká a působí tak trochu nuceně a jednoduše. Jako kdyby je autor vymýšlel pouze kvůli tomu, že je někteří hráči adventur očekávají, ale do jejich návrhu, až na jednu výjimku, nedokázal vložit invenci. Například jeden typ je zopakován rovnou třikrát, když máte využít místního pobudu k odlákání pozornosti. Kathy pořád něco zdržuje a většinou se musí přesouvat mezi lokacemi, jen aby tam provedla jednu činnost a zase se přesunula jinam. I přes tuto kritiku není můj dojem negativní. Nikde jsem se dlouze nezasekl a postup je naštěstí (až na závěr) logický.

Kathy Rain

Co mě však začíná unavovat je neustálý boj s AGS. Jako obvykle se mi nepovedlo hru spustit přes celou obrazovku, aniž by se nepřirozeně neroztáhla po celé její ploše. Hraní v okně není zrovna příjemné a je štěstí, že je rozlišení obrazu tak malé a mohu tak použít zvětšující filtr, aniž by mi obraz utíkal za fyzické okraje monitoru. Downfall se tak hrát nedal. Na AGS se ovšem nedají svést statická pozadí a celkový dojem z ovládacího rozhraní. Tlačítka a posuvníky v menu nastavení dokonce vypadají, že mají výchozí vzhled – šedá plocha a okraje vystínované čarou o šířce jeden pixel.

To už jsou jen detaily, ale ve výsledku působí tvorba WEG mnohem přitažlivěji. S Kathy Rain jsem přesto strávil příjemné chvíle, které se rozhodně nedají považovat za promrhané a hrála se mi lépe, než takový The Samaritan Paradox. O kvalitní point and click adventury nicméně není nouze a kdybych měl omezený čas a musel si vybrat mezi Kathy či Shardlight, pak bych dal přednost konkurenci s lépe provedenými hádankami, originálnějším herním světem a uhlazenějším zpracováním. Pokud vám už vytrávilo, dát si Kathy Rain jako další chod není vůbec špatný nápad.