Dontnod Entertainment má do nezávislého studia daleko, ale jejich nový titul, adventura Life is Strange, se hraje skoro jako interaktivní dramata od Telltale. Podobné ovládání, epizodické pojetí a důraz na těžká rozhodnutí, která ovlivní v budoucnu příběh. Kdybych chtěl porovnávat detailněji, musím vytáhnout mechaniku vracení času, která, ač jsem to nečekal, elegantně souzní s příběhovou vrstvou hry a absenci QTE sekvencí, které mi solidně kazily Walking Dead. Life is Strange má oproti Telltale tvorbě vyšší produkční hodnoty. Grafika je ostřejší, animace uvěřitelnější a prostředí bohatší na detaily, ale přesto si adventura zachovává výraznou stylizaci.

Ta vás uchvátí či odradí ihned po spuštění a pro mnohé bude rozhodujícím faktorem, zda u obrazovky zůstat (což je smutné, ale často tomu tak je). Textury jsou malované hrubými tahy a různé dokumenty a plakáty vypadají jako rychlé koncept arty a nákresy. Nepůsobí ale odfláknutě. Vždy z nich poznáte, co se snaží říct. Okraje obrazovky jsou pak rozmazané a rozdělují se na nich barevné kanály, což s malovanou stylizací přispívá k „analogovému“ dojmu. Chromatická aberace je poslední dobou nadužívaná, ale v tomto případě docela plní svůj účel. Hlavní hrdinka Max ráda fotografuje starým polaroidem a dává smysl, že se efekty točí okolo analogového fotoaparátu.

Max Caulfield je osmnáctiletá dívka , co se po pěti letech vrací do rodného města Arcadia Bay, kvůli studiu na umělecké střední škole. Zjišťuje, že tam vlastně nikoho nezná a do kolektivu také moc dobře nezapadla. Dokonce ani nepozná svoji dříve nejlepší kamarádku Chloe Price, ze které se stala potetovaná, na modro barvící si vlasy, punkerka. Rozpoutává se klasické středoškolské drama o hledání sebe sama, ve kterém vévodí nafrnění spratci zazobaných rodičů, na které si nikdo netroufne.

První epizoda pokládá základy potenciálně zajímavé zápletce. A to hlavně proto, že Max objeví schopnost vracet zpět čas. Díky tomu může zachraňovat životy, ale také se vyhnout nepříjemným následkům své zvědavosti. Například když si jde ke spolužačce pro flashku, a objeví její těhotenský test. Nebo se pomstí Victorii (své nemesis) za hrubé chování, aniž by o tom věděla. I když je vyprávění z velké části postaveno na středoškolských vztazích mezi spolužáky, znovunavazování přátelství mezi Max a Chloe, přihlásí se o slovo také lehké náznaky paranormality. Na hledání zmizelé spolužačky Rachel Amber dojde nejspíš až v dalších dílech.

Nevyhnul jsem se ale pocitu, že některé postavy až příliš zapadly do stereotypů. Roztleskávačka, bohatá šprtka, tichá šprtka, tyran, fotbalista. Všechny tyto archetypy na Blackwell Academy najdete a Max spadá do klasické škatulky studentky, která nezapadá do kolektivu. S tím nemám až takový problém (protože to je záměr autorů), ale nebýt všech těch moderních technologií (nebo zmínky o Kickstarteru a dalších povedených easter eggů), měl bych pocit, že je hra zasazena v devadesátých, možná až osmdesátých letech. Už je to nějaká doba, co jsem navštěvoval střední, ale i přesto to v ní nevypadalo tak… stereotypně. Možná je to jen tím, že nežiji v Oregonu, kde se děj odehrává.

Tak či tak jsem si první díl velmi užil. Postav potkáte poměrně velké množství, což adventuru velmi oživuje. Jsou také uvěřitelně napsány a skvěle nadabovány, i když synchronizace rtů se slovy trošku haprovala. Velmi mě potěšilo, že prostředí je plné detailů, které svojí přítomností též vyprávějí příběh a Max má navíc ke každému komentář. Spoustu plakátů a písemností si můžete také prohlédnout i zblízka, čímž hra trochu připomíná Gone Home. Vlastně to není jediná spojitost. Tou další je silné zaměření na ženské charaktery. Ty mužské ustupují trošku do ústraní a dojde i na pár feministických narážek. Evidentně i těch pár Chloeiných poznámek stačí k vyprovokování antifeministů (meh, Steam fóra), ale z mého pohledu to ani nestojí za pozornost. Life is Strange má do radikálnosti hodně daleko.

Bohužel se hra nevyhnula jednomu problému, který stojí za povšimnutí, a váže se k příběhu. Hned na úvod na vás adventura vysolí osm dvojstran Maxina deníku, ve kterém se dočtete o jejím životě předtím, než se přestěhovala s rodinou zpět do Arcadia Bay (deník se dál postupně zaplňuje a rekapituluje vaše volby). Tempo vyprávění je vcelku pomalé, ale toto je výjimka. Jedná se o klasickou „info dump“ – skládku informací, které jsou do hráče v krátkém časovém intervalu natlačeny. Přitom mohly být předány prostřednictvím krátkého flashbacku, klidně i nehratelného. Budiž hře k dobru, že se nejedná jen o přehlídku cutscén, takže neprosedíte většinu herní doby (zhruba čtyři hodiny) s rukama v klíně, jako v případě titulů od Telltale.

Už jsem nakousl vracení času a volby. Čas můžete kdykoliv přetočit tlačítkem myši, přičemž jste limitováni určitou délkou. Nemůžete tedy konec hry přetočit až na začátek. Přesto jsem nenarazil na případ, kdy bych chtěl zoufale vrátit své akce, ale bylo už pozdě. Mechaniku často využijete k tomu, abyste zabránili nějaké události, nebo nějakou způsobili. Občas se ale bude hodit i pro triviálnější problémy, kdy opožděně získáte nějakou informaci, kterou jste předtím potřebovali. Max si totiž po cestě časem vše pamatuje. Pokud jde o volby, těch důležitých je několik a nikdy přesně nevíte, co kterou způsobíte. Jelikož je můžete v určitém rámci vrátit a zkusit jinou možnost, máte povědomí o okamžitém důsledku, takže se necítíte ošizeni o následky, ale přesto toužíte objevit ty, které se projeví později. Pak je tu ale spousta menších voleb a vážně nemám tušení, co Max způsobila zalitím květiny ve svém studenském pokoji.

Life is Strange Chrysalis je nadějným úvodem a pokud si další epizody udrží stejné kvality, myslím, že získáme sérii, od které by se mohlo Telltale lecčemu přiučit. Skvělá atmosféra, silný důraz na herní svět, nadějný příběh někde na pomezí mezi středoškolským dramatem a mysteriózním thrillerem, sympatická hlavní hrdinka, kvalitní dabing, soundtrack čítající indie skupiny, špetka školní nostalgie, dobře zakomponovaná herní mechanika. To jsou důvody, proč stojí první epizoda za koupi. A zkusit ji můžete, protože se prodává také samostatně s možností dokoupit zbytek epizod v jednom balíku, pokud vás první zaujme.