Občas si člověk musí zahrát horší hru, aby mohl docenit ty lepší. K Monochroma jsem přišel s vědomím, že se bude jednat a výjimečný titul. Očekával jsem mnohem víc, ale když vás už v prvních deseti minutách přivítá bug, kvůli kterému musíte restartovat hru, tušíte, že to do závěrečných titulků nebude lepší.

Žánr logických platformovek je neuvěřitelně saturovaný. Už nestačí přijít s posouváním bedniček a mačkáním tlačítek. Je třeba se v konkurenci něčím odlišit a Monochroma to dělá tím, že se převlékla za Limbo. Kostým je nicméně potrhaný a ne tak propracovaný. Jako by ho na koleně spíchl malý kluk, který je i protagonistou hry, a jeho bratr. Nebudete ale ovládat oba. Mladší bratr si v úvodu zlomí nohu, takže ho budete muset nosit na zádech. Posadit na zem ho můžete jen na osvětlených místech, z čehož vychází většina hádanek.

Bez zátěže jste totiž rychlejší a výš doskočíte. S bratrem je pohyb omezen, ale jste o něco těžší. Chytře toho využijete, když narazíte na soustavu vodních pístů, které vám osvěží fyziku základní školy. Problém ovšem je, že nápadité hádanky spočítáte na jedné ruce bez třech prstů. V paměti mi zůstalo ještě probíhání obřím lisem a skrývání se v jeho dírách, aby ze mě nezůstala rudá skvrna. Všechny ostatní hádanky jsou variace na „najdi bednu, posuň bednu, zatáhni páčkou, vyskoč na plošinu, vyskoč na provaz“. Proti tomu nic nemám, ale už jsem odehrál až moc logických skákaček a Monochroma na mě z hlediska logické výzvy a realizace hádanek působí těžce průměrně.

Pokud hádanka funguje bezchybně, pak působí nezáživně. Jako když musíte přeskládat tři rozdílně vysoké bedny použitím výtahu, který vždy jednu bednu odveze z herní plochy a umožní vám mezi tím přeskládat zbylé dvě. Funguje to? Ano. Je to vrchol kreativity? To ani zdaleka ne. Kouknete a postup hned vidíte, přičemž realizace zabere několik minut tahání beden sem a tam. V dobré polovině případů ale vyvstanou problémy.

Hra má potíže s ovládáním, což zmínilo několik recenzí větších webů. Je to pravda. Autoři před vydáním hry ještě vydali opravný patch, který toho ale moc nezměnil. Chlapec běhá svižněji, ale některé problémy zůstaly nevyřešeny. Například není možné ve výskoku měnit směr letu, a to ani velmi zlehka. Jakmile vyskočíte, musíte doufat, že jste správně odhadli sílu výskoku a vhodný čas. Úplně mi to připomnělo prvního Prince of Persia, jenže to byla krokovací skákačka, což Monochroma není. Také po doskoku nepokračujete ihned v pohybu, ale zastavíte se, i když neustále držíte klávesu pro běh. V nastavení navíc chybí možnost přenastavit ovládací klávesy, což považuji za naprostý základ. Jsou to všechno drobnosti, které by šly lehce opravit, ale takto prostě výsledný dojem kazí.

To má za následek, že na každé třetí hádance se zaseknete, protože vás chlapec neposlouchá. A na každé čtvrté hádance se zaseknete, protože prostředí je velmi temné a nevidíte tak důležitý žebřík nebo bednu. Černobílá grafická stylizace je viditelně inspirována Limbem, který je ale mnohem dál. Nestačí vzít jen stejné ingredience a dát je nějak dohromady. Jde také o způsob, jak spolu interagují. Monochroma díky detailnějšímu 3D zpracování nevypadá zdaleka tak dobře, jako jednoduché 2D sprity. Později se s chlapcem a jeho bratrem dostanete do města, které ukáže několik opravdu pěkných scenériích, ale předcházející část hry vypadá zoufale chudě. I optimalizace nedoznala velké péče. Nepředstavuji si, aby framerate takto vypadající hry klesal pod 30 fps. Asi v tom má prsty zase Unity, nicméně Among the Sleep vypadá mnohem lépe a jede dokonce svižněji.

Prostředí moc dobře nepracuje s kontrastem a tak se často stane, zvláště pak v interiérech, že nevidíte důležité detaily světa, kvůli čemuž jsem se několikrát zasekl. Nebo zlobilo ovládání. Nebo narazíte na bug. Ten zmíněný v prvním odstavci se týkal vysokého nakloněného dvojkoláku, který se měl shozením bedny z madel vyrovnat a chlapec ho tak mohl přelézt, aniž by z něj sklouzl. Ať jsem dělal co jsem dělal, nemohl jsem ho vyrovnat a pomohl až restart. Ke konci hry zase úplně vypadlo problémové ovládání.

Pokud  plošinovky často nehrajete, pak asi nebudete nad průměrnou hratelností lámat hůl. Grafické zpracování má své momenty a hudba je opravdu dobrá. Těch pár bugů jde taky překousnout. Faktem ovšem je, že v žánru se nachází mnoho lepších kousků a pokud jste je hráli, máte standardy výš a hra vám tedy tak nějak zapadne do průměru. Limbo tu už máme a Monochroma zůstává zcela v jeho stínu. Na titulu je vidět, že je dělán s láskou a ne kvůli snaze zkopírovat úspěšný koncept. Neodlišuje se ale dostatečně, což občasným hráčům vadit nemusí. Ostatní ale za 20 Eur spíše zklame, zvlášť, když konce se doberete do čtyř hodin.