Žánr mlátiček pořád není tak saturovaný, jako žánr plošinovek. Tu a tam nějaká nezávislá vyjde, ale většinou se jedná nezapamatovatelné kousky. Mother Russia Bleeds taková není. Svoji brutalitou a špinavým vzhledem si získala moji pozornost. Netradiční také je, že hru o Rusku dělají Francouzi. Bohužel stylizace není vše a vydavatel Devolver Digital si může zapsat už třetí hru, kterou bych označil jako velmi vlažnou. Kromě OmniBus do této skupiny patří i simulátor naštvaného davu Okhlos. Mother Russia Bleeds z této trojice nejspíše vychází jako vítěz.

Popisovat herní mechaniky není potřeba všem, kteří hráli alespoň jednu podobnou mlátičku. Klidně vám jako reference postačí Golden Axe. Jedna až čtyři postavy procházejí skrze dlouhou úroveň a mydlí vše, co se jim připlete do cesty. Občas se posun obrazu zastaví do té doby, dokud nespráskáte na hromadu několik vln nepřátel. Rány pěstí a kopy doplňuje odhození protivníka, úskoky a dle očekávání lze používat i předměty jako obušky, baseballové pálky nebo pistole, které se brzy opotřebují.

mother-russia-bleeds-02

Vybrat si můžete mezi několika postavami, ale rozdíly mezi nimi kromě vzhledu nejsou žádné. Měly by být maximálně na úrovni statistik, ale se všemi se mi hrálo stejně. Na různé druhy útoků si rovnou nechte zajít chuť. Trošku zajímavější je způsob, jakým si doplňujete zdraví. Když sebou ještě padlí protivníci hází na zemi, můžete z nich vysát drogu Nekro, kterou doplňujete zdraví a která také na chvíli dokáže postavu značně „nabušit“. Soubojový systém je naneštěstí až příliš obyčejný a mechanický. Podobných mlátiček příliš nevychází, takže i takovým systémem nejspíše vezmete za vděk, ale trochu mě mrzí, že tak stylová hra není více originální.

Jeden by také čekal, že relativní stáří žánru se nějak odrazí na odladěnosti herních mechanik, ale Mother Russia Bleeds tíží rovnou několik problémů. A pokud jste už nějakou starší mlátičku hráli, určitě byste je dokázali identifikovat. Například tu situaci, když jste trochu pod nebo nad nepřítelem. Stačí jen malý výškový rozdíl a hned máte problém ho trefit. A nebo když se kamera zastaví a nepřátelé se vám dostanou mimo obrazovku. Což je problematické hlavně tehdy, když po vás mohou něčím hodit. Také přehlednost při soubojích není nejlepší.

mother-russia-bleeds-03

U jiných mlátiček se mi to tolik nestávalo, ale zde jsem velmi často ztrácel přehled o tom, kde vlastně na obrazovce jsem. A často jsem kvůli tomu umíral. Už jen to je důvod, proč jsem raději hrál sám. Hra je nicméně objektivně lepší se spoluhráči, protože ti vás mohou oživit. Němci mají jistě pro tento rozpor speciální slovo, já tomu říkám odporující si design. Ani si nedokážu představit, jaký chaos to musí být, když zapnete friendly fire.

Zda chcete obětovat přehlednost za spoluhráče je vaše rozhodnutí. Nemusíte se přitom omezovat jen na ty živé, doplnit partu může i počítač. Bojovat s ním po boku je však hazard kvůli jeho nepředvídatelnosti. A nepředvídatelnost je už jen kousek od nepoužitelnosti. Zda vás v případě nouze oživí není vůbec jisté. Často jsem byl ignorován do té doby, než padli úplně všichni. Jednou se NPC raději vyléčil sám a pak jen bezradně stál nad mým tělem, dokud jsem manuálně nerestartoval hru. Dvakrát se mi stalo, že spoluhráči závěrečného bosse porazili úplně sami. Popravdě, není moc zábavné se dívat, jak hraje počítač proti počítači.

mother-russia-bleeds-04

Mother Russia Bleeds naštěstí umí zaujmout svou stylizací. Hra vypadá opravdu špinavě a nechutně, i když násilí a nevkus nedosahují úrovně Hatred. Inspiraci hra hledala spíše v Hotline Miami. V osmi úrovních navštívíte stoky plné toho, co ve stokách obvykle bývá i nebývá, buranskou diskotéku nebo sado maso klub. Ani jsem nečekal, že pozadí budou animovaná. Vše se docela hezky hýbe, i když je třeba počítat s tím, že na políčkách v animacích se šetřilo. Samotná kvalita pixel artu je bohužel podprůměrná, ale už dlouho mi žádná hra tak nepřipomněla zapomenutou freewarovku Time Slaughter.

Pokud se vám povede nalákat před monitor tři další živé spoluhráče, Mother Russia Bleeds vám nabídne solidní zábavu. Hrát sám nebo s počítačem už tak záživné není. Máme tu obyčejnou průměrnou mlátičku, která nijak neřeší problémy žánru a ještě přidává pár nových. Otázkou tedy zůstává, zda není lepší si obstarat MAME a sáhnout po některém z mnoha starších titulů, které se hrají lépe a vypadají lépe. Můj osobní tip je Alien vs. Predator.