Když jsem začal psát na Indee, měl jsem v plánu vybírat neznáme a trochu i obskurní tituly, o které se nikdo nezajímá. Nakonec to dopadlo tak, že stejně vybírám ty nejznámější, o kterých se dá dočíst na mnoha jiných místech. Dokonce sem zabloudil Alien: Isolation. Mu Cartographer však nerecenzuji z nutnosti. Už delší dobu jsem po očku sledoval autora Titouana Milleta, jak dává dohromady tajemně se tvářící software neznámé funkce.

Mu se těžko škatulkuje, proto jsem použil obecné označení software. Ve středu obrazovky vidíte něco jako terén, okolo jsou rozmístěné nepopsané a komplexně vypadající ovládací prvky. Pro takovéto výtvory rád používám označení hračky. Žádný cíl není definován, ovládání hry je nejednoznačné. Prostě jen zkoušíte různé interakce a hrajete si s možnostmi, které vám nabízí. Do této kategorie se dá zařadit WindosillMetamorphabetPANORAMICAL nebo brzy třeba GNOG.

Mu Cartographer

Rozepisovat detailně herní mechaniky by tedy nebylo příliš vhodné. Obecně se dá říci, že ovládacími prvky provádíte průzkum terénu, jehož viditelnost je omezena kruhovým výřezem. O přirozený terén se však nejedná. Některé z prvků také mění jeho vlastnosti, jako je výška, barva nebo tvar. Popsané nejsou záměrně, na funkce si musíte přijít sami. Jsou však překvapivě modulární. Jednotlivé části můžete posouvat, zmenšovat, zvětšovat nebo je úplně schovat pro případ, že chcete přímo ze hry poslat obrázek na Twitter. Jak je titul minimalistický, tak je uhlazený a pečlivě naprogramovaný.

Ačkoliv se to na první pohled nezdá, obsahuje také příběhovou a explorační rovinu. V terénu jsou schované útržky poznámek cestovatelů, které vás v několika etapách navedou ke skryté stavbě. V každé etapě je nutné podle předlohy nastavit některý z ovládacích prvků, v té poslední se nastavuje něco, co připomíná oscilátor. Mu tak zdárně vytváří badatelskou náladu, část s oscilátorem ale mohla vynechat. Trefit se tvarem signálu do předlohy není lehké, protože ho ovlivňujete rovnou čtyřmi knoflíky a tolerance podobnosti je velmi malá. V jednom případě jsem strávil skoro 8 minut titěrným a nezáživným štelováním.

Mu Cartographer

Budov a míst k nalezení je celkem šestnáct, poznámek k přečtení pak mnohem více. Mu tedy nabízí nezanedbatelnou porci obsahu, jehož konzumace zabere i několik hodin. To za pět dolarů není vůbec špatné. Jen musím zdůraznit, že badatelská činnost se brzy stává nezáživnou a proto jsem si musel hru dávkovat. Nedokážu si představit, že bych jí profrčel na jeden zátah. Což je trochu škoda, protože u takového též nízkonákladového Downwellu jsem se často i zapomněl. A ten je navíc ještě levnější.

Samozřejmě se jedná o dvě rozdílné hry, které lze porovnat maximálně z hlediska ceny. Mu Cartographer je nastaven na krátké dávky a očekává, že se k němu budete častěji vracet. Nabídne vám poklidnou hratelnost, překvapivě povedený ambientní soundtrack a příběhovou oblohu, která je v žánru hraček spíše nadstandardem. Na titulu je vidět, že autor přesně věděl, čeho chce dosáhnout a také se mu to povedlo.