Pavilion je logická hra, která vypadá až příliš hezky. Skvěle stylizovaná grafika kombinující ruční kresbu a fotografie je možná tím důvodem, proč se datum vydání hry pořád posouvalo. Každá obrazovka by se dala zarámovat a pověsit na zeď. Žádnou z nich si však hráč neužije tak, jak by si jejich kvalita zasluhovala. Některými (zvláště těmi prvními) se dá projít do dvou minut a dokáži si představit, že nad každou strávil grafik hodiny času. I v těch obtížnějších jsem se nezasekl na příliš dlouho.

Autoři označují svůj titul jako puzzle adventuru ze čtvrtého pohledu. Znamená to, že bezejmenného protagonistu neovládáte přímo. Místo toho máte kontrolu nad kurzorem, kterým interagujete se samotným prostředím. Jen některé objekty jsou interaktivní a hra má jasně daná pravidla. Postava běží ke zdroji světla, přičemž některé lampy lze zapínat, některé krystaly se pod kurzorem rozzáří a některé posuvné bloky též svítí. Velké bloky kamene lze posouvat a postrkovat tak postavu určitým směrem. A zvuk zvonu též přivolá postavu, nicméně každý zvon může lákat k několika místům.

pavilion

Nepřímo tak musíte postavu provést skrze labyrint hádanek. Cesty se občas větví a proto je třeba přijít na správné pořadí různých interakcí. Zamčené brány vyžadují klíče, některé lze zase otevřít časovými spínači. Postupem času dochází k přibývání nových mechanik, které ale stavějí na těch starších (například bloky kamene později fungují i jako zdroj světla). Proto jsem měl pocit, že by si hra zasloužila více originálnějších nápadů. Obtížnost hádanek ani není příliš vysoká, jejich provedení zabere více času, než jejich řešení. Navrženy jsou poměrně dobře, ale tento rok byl štědrý na špičkové logické hry, na které Pavilion nemá.

A právě to mi vadilo nejvíce. Nejsem expert na logické hry, ale Pavilion mi stěží nabídl nějakou výzvu. Každou lokaci jsem poměrně rychle vyřešil a i tak mi přišlo provádění jednotlivých úkonů zdlouhavé a nezáživné. I když postava běží, nepohybuje se příliš rychle. Alespoň to je můj dojem, protože jen sleduji její animaci a nemám nad ní přímou kontrolu. Nejhorší je, když pomalu leze po žebřících nebo když přijde na zdlouhavé posouvání kamenných bloků. Řešení hádanek mi nepřišlo uspokojující právě z tohoto důvodu.

pavilion

Byl bych mnohem raději, kdyby byl na adventurní stránku kladen větší důraz. Kromě klíčů, které jsou zde z čistě mechanického důvodu, jsem na několika místech našel útržky fotek a několik předmětů. Vůbec ale netuším, jak zapadají do herního světa. Netuším ani, jaký příběh se hra snaží vyprávět. Určité náznaky tu jsou, ale na sbírání poznámek či rozhovory úplně zapomeňte. Pavilion by mohl vypadat minimalisticky jako Thomas Was Alone a většina hráčů by o nic nepřišla. Titul by dle mého názoru mnohem více vynikl jako klasická adventura s hádanky jako STASIS nebo Sanitarium. To už bych ale asi chtěl docela jinou hru.

Poslední výtku bych měl ještě k ovládání. Jelikož pohybujete kurzorem, dávalo by smysl s ním pohybovat myší. Na počítači ale hra předpokládá, že budete používat klávesnici, což je značně kostrbaté. Mnohem lepší je připojit gamepad, jehož páčka přeci jen nabízí plynulý pohyb do všech stran. Myš funguje tak, že pro pohyb je třeba kliknout a držet levé tlačítko, což je opravdu podivné a nepřirozené. Kliknutí pak detekováno není a interakci stejně musíte provést klávesnicí.

pavilion

Doufám, že vás má recenze příliš neodradila. Pavilion rozhodně není špatný, jen mě jeho hádanky příliš nechytly. Nejedná se o adventuru s výrazným příběhem doplněnou o hádanky, jako například Myst. Nejedná se ani o čistou logickou hru se skvěle navrženými puzzly, jako The Witness. Pavilion je někde mezi a proto bych ho doporučil méně náročným hráčům, kteří ocení hlavně jeho audiovizuální stránku, která je špičková. Pokud vás titul chytne, vězte, že příští rok vyjde jeho druhá kapitola.