Brendon Chung aneb studio Blendo Games je hráči často kritizován za délku svých her. Thirty Flights of Loving sice stojí pět dolarů, netrvá však déle jak půl hodinu (recenze na Steamu jsou smíšené). Herní kritici naopak titul vyzdvihují kvůli dynamickému střihu a efektně vyprávěnému příběhu. Souhlasit se dá s oběma skupinami. Mnohé jistě potěší, že Quadrilateral Cowboy působí vyzrálejším dojmem. Nese specifickou Brendonovu stylizaci plnou hranatých postav, důraz na detaily prostředí, lehký humor, má hutnou hratelnost a také trvá déle. Dohrál jsem ho za 7 hodin.

Kovboj nemá žádná hluchá místa, protože vás neustále zasypává novými hračkami. Tím myslím nástroje určené k loupení a špionáži. O tom byl jak Thirty Flights of Loving, tak Gravity Bone, takže asi není překvapující, že stejné téma použil Chung i tentokrát. Hrajete za dívku s přezdívkou Poncho, která se spolu s dalšími dvěma kolegyněmi pouští do rozmanitých akcí zahrnující krádeže trezorů, špionáž a další krádeže. Cíle nejsou příběhově příliš opodstatněné a působí genericky, což by mi docela vadilo, kdyby se i hra odehrávala v generickém světě. Herní svět je naštěstí promyšlený a kombinuje futuristické a zastaralé technologie do příjemného retro-futuristického mixu.

Quadrilateral Cowboy

Stylizaci a důraz na detail oceníte hlavně mezi misemi, kdy autor dává hráči možnost trochu lépe poznat své kumpány (spíše kumpaní). A to se děje bez jediného slova. Rozhovory nejsou potřeba. O postavách jsem se docela hodně dozvěděl, když jsem je přijel vyzvednout z bytu. Na zdech jsou fotky, tabule mají počmárané plány, jedna si zase staví modely letadel. Každý herní model jde také zvednout a prozkoumat ho zblízka. Skoro jsem měl pocit, že hraji Gone Home.

Mise ale odsunují adventurní prozkoumávání na druhou kolej. Už jsem napsal, že zadání misí není zalité hustou příběhovou omáčkou a to reflektuje i prostředí. Je účelné, což opodstatňuje fakt, že loupeže provádíte nanečisto v simulátoru. To například znamená, že si můžete zapnout noclip (volná kamera) a prohlédnout si level ze všech možných úhlů. Stejně tak restart dává ve virtuální realitě větší smysl. Samotnou realizaci však nikdy neuvidíte. Po úspěšném odsimulování vás hra střihem přenese do další mise.

Titul mě dlouho před vydáním nalákal na přenosný počítač s příkazovou řádkou, pomocí které lze ovládat svoji výbavu a také některé prvky úrovně. Například dveře se otevírají programem telnet. Po spuštění stačí napsat jméno dveří a za tečku připsat příkaz pro otevření či zavření. Některé příkazy ještě chtějí do závorek připsat argument, což v je případě dveří počet sekund, po které mají být otevřeny. Abyste to neměli příliš lehké, drtivá většina vstupních otvorů je pod časovým alarmem. Jakmile je otevřeno více než tři sekundy, spustí se poplach a strážní věže.

Quadrilateral Cowboy

Do rukou se vám postupně dostávají další hezké hračky. Malinký robot Weevil nese kameru a je schopen se připojovat ke konektorům na špatně dostupných místech. Automatické pouzdro se zbraní zase slouží k odstřelování na dálku (ne živých bytostí, pouze mechanických tlačítek). Veškerá výbava je ve světě fyzicky přítomna, takže i když jen chcete psát příkazy, je třeba nejdříve najít rovnou plochu a tam počítač postavit. Čas od času to vede k situacím, že se na křivé ploše převrátí a pokud už do něj datlujete příkazy, vidíte obrazovku nakřivo. Pro takové hračičky jako jsem já je používání výbavy jedna báseň. Takřka vše je ve hře interaktivní a když už nějaký předmět nemá vlastní animaci, alespoň ho můžete zvednout.

Dostávám se ale k zásadnímu problému a tím je zase délka. 18 levelů jsem dokončil za 7 hodin, což samo o sobě není vůbec špatné a oproti půlhodinovému Thirty Flights of Loving se jedná o zásadní zlepšení. Potíž je v tom, že 17 levelů vás učí mechanikám. Pro každou misi jsou zadány tři cíle se stupňující se obtížností, samotný svět ale není příliš velký a převážně v něm využíváte jen jednu herní mechaniku nebo typ výbavy. Po splnění následuje cesta do obchodu pro nový kus a další mise upozadí vše ostatní na úkor nové hračky. Jde to až tak daleko, že jedna zásadní mechanika se objeví pouze ve dvou úrovních a nikde jinde.

Quadrilateral Cowboy

Jedná se o ovládání dvou postav. Každá má rozdílnou výbavu a jiné schopnosti a tudíž může projít jen určitou částí úrovně. Musel jsem tedy vyskočit ze simulátoru a přepnout postavu vždy, když jsem s tou druhou nemohl dál. Ta pak jako duch opakuje všechny akce, které jsem předtím nahrál. Je to moc dobrý nápad, tak proč se ve hře objeví jen dvakrát? Teprve až poslední mise je opravdová výzva, ve které je nutné použít vše, co jste se naučili. Jedná se o tuhou prostorovou hádanku, která docela pozdě ukázala potenciál titulu. Tím nechci říct, že by těch 17 předchozích misí stálo za nic. Quadrilateral Cowboy nemá žádnou vatu a bavil mě neustále. Z poměrně velkého množství herních mechanik by ale šlo vytvořit mnohem více herního obsahu.

Quadrilateral Cowboy skvěle spojuje feeling (pardon, ale lepší český ekvivalent se mi nedostal na jazyk) Thirty Flights of Loving a propracovanou hratelnost, která mnohým hráčům chyběla. I když se tak možná tváří, rozhodně není jen pro programátory. Psaní příkazů zvládne každý a to nejtěžší, co budete dělat, je psát dávkové soubory, což není nic jiného, než sekvence příkazů. Mrzí mě ale, že hlavní kampaň plně nevyužila potenciál, co nabízí herní mechaniky a retro-futuristický svět. Dobrou zprávou je, že Brendon brzy do hry dodá nové vystřižené úrovně formou bezplatné modifikace. A jelikož titul podporuje Steam Workshop, pravděpodobně se dočkáme dalšího uživatelského obsahu.

Quadrilateral Cowboy

Jelikož jsem k recenzi dostal i Art Book, jeden odstavec mu zde věnuji. Jedná se o DLC za 11 Eur a není to jen obyčejné pdf s koncepty a náčrtky (i když pdf s plakátem a papírovou vystřihovánkou dostanete). Jedná se o aplikaci s interaktivním prohlížečem herních modelů, náčrtků a přehrávačem zvuků. Za takový obsah navíc bych byl vděčný u každé hry, protože mě vývoj zajímá více než obyčejného hráče. Cenovka je ale v tomto případě přemrštěná. Aplikací jsem prosvištěl za 30 minut a za 11 Eur bych očekával přítomnost všech zajímavých modelů. Chtěl jsem se něco dozvědět o historii světa, ve kterém se titul odehrává. Zajímaly mě vztahy mezi postavami. Rád bych si znovu prohlédl zblízka všechny štítky, popisky, obaly knih a ilustrace. Art Book je zpracován moc hezky, obsahu však mnoho nepobral. Na rozdíl od hry vám ho mohu jen stěží doporučit.