První díl mateřského simulátoru Shelter nebyl zrovna nejpovedenější. Hrát za jezevčí matku byl zajímavý nápad a pokud šlo o originalitu a grafickou stylizaci, nebylo si na co stěžovat. Horší to ovšem bylo s přílišnou linearitou, minimem herních mechanik, krátkou herní dobou a také mizivou znovuhratelností. Dejme tomu, že pokračování toho mělo hodně co napravovat.

Shelter 2 je v mnohých ohledech velmi podobný předchůdci. Tentokrát v roli rysice budete ochraňovat svá mláďata a snažit se přežít. Reparát se studiu Might and Delight ale povedl jen částečně. Vlastně bych mohl říct něco o stylu jeden krok vpřed a dva vzad. Hra je tentokrát mnohem otevřenější a to je rozhodně krok správným směrem. Je radost se pohybovat v tak různorodém světě a mít možnost lovit si, jak se mi chce.

Okolo bažin skáčou žáby, které v hustém porostu nejsou moc vidět, ale jelikož jsou pomalé, snadno se dají ulovit. Je z nich ale krmení jen pro jedno mládě. V lesích a na mýtinách najdete požehnané množství králíků. Jsou rychlí a kličkují, nicméně je z nich více masa. Jelikož se ve hře střídají roční období, brzy zjistíte, že v zimě lovíte hnědé, protože jsou lépe vidět. Když se poštěstí, dá se ulovit i jelen. Vždy je ale nutné dbát na úroveň výdrže. Není nic horšího, když vám dojde dech těsně před finálním skokem, kterým pošlete kořist k zemi.

Shánění potravy jsem věnoval celý odstavec, protože je to činnost, kterou budete dělat nejčastěji. Aktivita to není úplně stereotypní a za tu krátkou herní dobu se jí asi nestačíte přejíst. Drobným problémem je, že kamera je i při vyšší míře citlivosti líná a občas mi kvůli tomu utekl kličkující králík. Nebyl jsem schopen tak rychle natočit kameru a jakmile jsem ho ztratil z dohledu, utekl mi. Naštěstí o potravu není nouze. Vždy se dá využít nová schopnost rysice – čich – která barevně vyznačí potenciální kořist. Na druhou stranu je to i problém. Jelikož jsem nikdy neměl problém nakrmit mláďata, nikdy jsem se o ně moc nestrachoval. Až o něco vyrostou, jsou dokonce schopna si čas od času ulovit králíka sama.

Dalším problémem v řadě je velmi malý počet možných nebezpečí. Jen jednou jsem narazil na vlky a přišel o jedno mládě. A to jen z toho důvodu, že jsem tehdy ještě nepřišel na způsob, jak se jim vyhnout. Dál jsem pak narazil na jakousi mlhu, ale nejsem si jistý, jestli byla opravdu nebezpečná. Temná hudba tomu napovídala, ale o žádného potomka jsem nepřišel. Ve výsledku je tak psychologický dopad druhého Shelteru mnohem menší, než prvního. Tam jsem se doopravdy o mláďata bál. Mohl je odnést orel, vzít je voda nebo sežrat něco v lese. Zde je takových možností méně.

Volnost pohybu nabádá k prozkoumávání a díky snad ještě krásnější grafice je to jedna z těch zábavnějších aktivit. Map je rovnou několik a jsou vzájemně propojeny skrze nahrávací obrazovky. Samozřejmě jsou ohraničené, ale aspoň při prvním průchodu máte opravdový pocit volnosti a moc necítíte, že vás hra táhne za ručičku. Díky tomu jsem se ve druhém Shelteru bavil o něco víc, než v prvním. Jenže pak je tu ta druhá strana mince. Might and Delight znovu sáhli po minimalismu jak v oblasti grafiky, tak hratelnosti. Takže kromě lovu prakticky nenarazíte na žádné další aktivity. Máte možnost chňapnout mládě za krk a přenést ho. Jenže proč? Když už narazíte na hlubokou vodu, hra vám nedá možnost plavat.

Ve výsledku tak Shelter 2 působí chudě. Krásně se na něj kouká, poklidná hudba se dobře poslouchá a otevřenější svět láká k exploraci. Jenže kromě lovu a ještě dalšího lovu neděláte nic jiného. Zhruba za devadesát minut mi mláďata vyrostla a odešla. Když se vrátíte do úkrytu z úvodu, dostanete konec a můžete hru rozehrát znovu, tentokrát za svého potomka, čímž rozšíříte svůj rodokmen (mláďata si tentokrát můžete pojmenovat). Skvělý nápad, který potenciálně natáhne herní dobu. Jenže brzy jsem se přistihl, že dělám nemlich to samé (dokonce mi byla podruhé vnucena tutoriálová okna). A na druhý průchod toho už svět nemá moc co nabídnout.

Pokud ke hře přistoupíte jako k interaktivnějšímu Proteu a stačí vám hodina až dvě průchodu pěknou přírodou za doprovodu příjemné hudby, pak budete asi spokojeni. Jestli ovšem k druhému dílu přistoupíte jako ke survival mateřskému simulátoru, pak budete zklamaní ještě více jak z prvního Shelteru. Já si těch devadesát minut docela užil, ale kdybych nedostal kód k recenzi… Nevím nevím. Moc bych nebyl spokojen z poměru cena/obsah.