Snakebird

Hry nemusí být jen o bezmyšlenkovité zábavě, ale také o procvičování mozku. To evidentně odrazuje recenzenty, protože o Snakebird je zoufale málo článků. Jestli vám moc nevoní Early Access, kde byste našli Infinifactory nebo TIS-100, mám tu pro vás tip na opravdu skvělou logickou hru.

Nenechte se zmást barvitou grafickou stylizací a roztomilým ptákohadovitým mutantem. Titul rozhodně není určen dětem. Mám takovou teorii, že roztomilá grafika má hráče uklidňovat, protože není problém se na hodinu zaseknout v jedné úrovni, vzdát to a až za pár dní ji vyřešit. Když jsem měl štěstí, za den jsem byl schopen dokončit úrovně dvě, ale později jsem byl rád za jednu. Oči vidí primitivně vypadající hádanku, ale mozek odmítá spolupracovat.

Snakebird

Koncept hry je velmi konzistentní a elegantní. Ovládáte jednoho či několik kříženců ptáka s hadem. Ptákohad má rád ovoce a když ho sežere, prodlouží se o jeden dílek. Pád do vody nebo na ostny znamená smrt. Pro úspěšné dokončení úrovně se musí dostat do portálu, který se neotevře, dokud není všechno ovoce pozřeno. Občas je ptákohadů v úrovni víc a tudíž je musíte do portálu dostat všechny, občas ovoce není přítomno vůbec. Hra různě kombinuje pravidla splnění a postupně tak zvyšuje svoji obtížnost.

Pohyb barevných mutantů má své limity. Mohou se například plazit vzhůru, dokud pod sebou mají tělo jako oporu. Dál už je gravitace nepustí, takže je nutné využívat bloky či dokonce samotné levitující ovoce jako podpory a dávat si pozor na to, aby se nezamotali. Je totiž velmi snadné se zauzlit tak, že vlastní tělo tvoří nepřekonatelnou překážku. Naštěstí můžete kromě klasického restartu vracet postupně i jednotlivé pohyby a dostat se tak ze zapeklité situace.

Snakebird

Snakebird tedy velmi připomíná starou delikátní freewarovku Vlak s tím rozdílem, že je na tahy a platí v něm gravitace. Úrovně bez ovoce zase dají vzpomenout na Tetris. Když je totiž přítomno více ptákohadů, jeden může druhého postrkovat tak, jak to dovoluje jejich tvar. Vypadá úloha neřešitelně, protože obsahuje slepou uličku, ze které se už nedostanete? Možná tam bude třeba nacouvat s pomocí jiného opeřence.

Je neuvěřitelné, že i ty nejprimitivněji vypadající úrovně dokonale prověří, jak dobře rozumíte pravidlům hry. Není jich moc, ale různé možnosti pohybu a spolupráce vytváří tolik možností, že hrubou silou se nikam nedostanete. Obtížnost je vysoká už od začátku a proto se herní doba snadno natáhne i na více než deset hodin.

Snakebird

Nikdy jsem ale nebyl na titul naštvaný. Když jsem s něčím nemohl hnout, prostě jsem zkusil jiný level. Vždy se jich totiž odemkne několik. Samozřejmě musíte počítat s tím, že když nebudete následovat číselné řazení, můžete se snadněji zaseknout, protože jste na nějakou mechaniku nepřišli v „lehčích“ počátcích.

Občas se k nějakému puzzlu musíte vrátit několikrát, než vám to „docvakne“. Ten „aha“ moment je ovšem neuvěřitelně uspokojující. Tak skvěle ho umí navodit pouze logické hry a Snakebird je v tom opravdový mistr. Vážně doufám, že vás grafika neodradí. Osobně se mi velmi líbí jednoduché a barevné zpracování, ale docela chápu, proč někomu může přijít infantilní. Byla by ovšem škoda minout tak skvěle navrženou pekelně obtížnou a přesto naprosto férovou logickou hru.