STASIS

Jméno hlavního protagonisty této hororové adventury nebylo zvoleno náhodně. John Maracheck byl také kolonistou, který zemřel při odstraňování facehuggera ve filmu Vetřelci. STASIS tak neskrývá inspiraci těmito klasickými filmy, on na ně výrazně pomrkává. Na Vetřelce, na Horizont události, na Věc. Izometrická kamera může v případě point and click adventury působit zvláštně, ale to je spolu s předrenderovanou grafikou zase ohlédnutí za vynikající hrou Sanitarium.

Osud herního Marachecka také není příliš růžový. Byl probuzen ze stáze ve vesmírné lodi Groomlake, která teď pomalu klesá do atmosféry Neptunu. Možná je to tak správně, protože loď tak daleko od Země a její etiky skrývá mnohá nepěkná tajemství. Tato skutečnost ale rozhodně není příznivá pro Johna, který má na palubě manželku a dceru. Najít je nebude lehké, ale určitou pomoc mu přes vysílačku poskytne členka posádky Te’ah.

STASIS opravdu moc originální není. Groomlake, vědecká laboratoř vlastněná bezpáteřní korporací Cayne Corporation, je vzdálená od Země právě proto, aby lidská společnost o nelidských vědeckých projektech věděla co nejméně. Asi vás stěží překvapí, že experimenty s DNA a klonováním vyústily ve zkázu lodi. I ti nejzvrhlejší doktoři, dělající vše pro vědu, byli zmasakrováni něčím, co mělo být použito ve válce jako geneticky upravený voják.

STASIS

Hra míchá různá známá scifi témata, ale nikdy nepůsobí jako dort pejska a kočičky. Nejen, že je konzistentní, ale také se občas nebojí jít trochu přes čáru, díky které mnohé horory vypadají velmi povrchně. Pokud vám historie není příliš cizí, jistě si všimnete jistých paralel s některými válečnými zločiny druhé světové války (koncentrační tábory, Jednotka 731). A také se pořád jedná o adventuru, což znamená, že hratelností se velmi liší od standardních sifi hororů, jako je třeba Dead Space nebo Alien Isolation.

Každá paluba vypráví svůj zvrhlý příběh pomocí prostředí a deníků nalezených u mrtvol a v terminálech. Skoro jako by každý měl literární střevo, protože nalezená PDA v sobě mají asi 10 minut čtení. A není je rozumné ignorovat, protože vysvětlují důležité události a souvislosti. Ke knihám mám naštěstí kladný vztah, takže jsem větší množství textů bral spíše pozitivně. Horší je to však s provedením. Použité fonty skrze hru (včetně popisků hotspotů) jsou docela malé. Oči mám dobré, delší čtení tak malého písma však není příjemné a unavuje zrak.

Ten si trochu odpočine, když váš postup zarazí nějaká hádanka. Lepší by ovšem bylo použít slovo překážka. Není z nich cítit snaha uměle zadržet hráče a prodloužit tak herní dobu. Nemusíte se snažit vžít do role designéra. Každý problém má nějaké logické řešení a když se na něčem zaseknete, znamená to, že jste si něčeho podstatného nevšimli. A to se mi stalo asi třikrát. Na moji obhajobu je třeba říct, že grafika tomu zrovna nepomáhá. Vypadá sice hezky, ale z tohoto pohledu malé předměty snadno přehlédnete. Po vzoru starších adventur můžete i zemřít několika delikátními způsoby, ale jedná se spíše o jakousi vizuální odměnu. O smrt si musíte vyloženě koledovat a nikdy nepřijde úplně nečekaně či dokonce náhodně.

STASIS

Nejen, že hru považuji za dobře nadesignovanou a příběh solidně odvyprávěný, také atmosféra místa je skvělá. Vizuální styl si našel kompromis mezi sterilitou prvního vetřelce a zašlostí Dead Space. Každá paluba tento poměr posouvá do obou směrů, takže jsem měl z každé jiný dojem. Zdravotnické středisko působí až na ty rudé cákance chladně, hydroponické zahrady vás zase přivítají přerostlou zelení. A i když je grafika předrenderovaná, rozhodně není statická. Grafických efektů není mnoho, ale dodávají mrtvému místu život.

To stejné dělá i zvuková kulisa. Hudba Marka Morgana (Fallout, Planescape: Torment) plná smutných smyčců je používána zřídka, aby dodala jiskru specifickým momentům v příběhu. Na paty se vám ale pořád bude lepit sténání lodi a jejích obyvatel. Ambientní ruchy jsou kvalitativně porovnatelné s Dead Space, jehož zvukovou stránku jsem si snad užil víc, než porcování nekromorfů. A dabéři rozhodně věděli, koho namlouvají. Odvedli dobrou práci.

STASIS

Někde ale musí být problém, ne? V herní délce také není. K překvapivému konci jsem se dostal po dvanácti hodinách. Kdybych se několikrát nezasekl, bylo by to tak 8-10, ale i to jsou nadstandardní čísla. Je třeba brát v úvahu, že celý tento kousek má na svědomí pouze jeden člověk, Christopher Bischoff. Jeho bratr Nicolas mu pomohl s příběhem a marketingem. To se projevilo na technické kvalitě hry. Není to obrovský problém, ale zmínit ho musím. Uvítal bych slidery hlasitosti zvlášť pro zvuky, hudbu a dabing. Občas se nezobrazí popisek hotspotu, když na něj najedete myší rychle. A grafika je vyrenderována v HD velikosti, tedy 1280*720. Do větších velikostí se interpoluje. Na zážitku ze hry mi to neubralo, ale zubatých hran jsem si tu a tam všiml.

Jsem rád, že si zase po nějaké době mohu zaškrtnout výborný Kickstarter. STASIS vynahrazuje nedostatky v technickém zpracování grafickou stylizací, audiem a skvělou atmosférou. Dokonce jsem se dvakrát vylekal tak, až jsem na židli poposkočil. A mohla za to adventura z izometrického pohledu, ve které nebylo žádné skrývání se před monstrem. To je působivý výkon.