Opékání klobás na grilu nikdy nebylo složitější. S recenzí jsem si dal docela načas z několika důvodů. Stephen’s Sausage Roll je jednak dlouhá hra a také dosti náročná. Mluvíme tu o desítkách hodin herní doby a obtížnosti, která překonává The Witness i Snakebird. Když ji Jonathan Blow považuje za nejlepší logický titul, je nad slunce jasné, že se jedná o něco speciálního. Co si ale budeme nalhávat, i po takové době je tohle nejspíš jediná česká recenze Stephen’s Sausage Roll, snad vám tedy bude k užitku.

Stephen’s Sausage Roll z obrázků připomíná Minecraft a není to jen kvůli jednoduchým pixel artovým texturám. Herní svět je složen z bloků a po blocích také pohybujete minimalisticky ztvárněnou postavou držící vidličku. Už z tak jednoduchého konceptu vyplývá několik pravidel pro pohyb. Postava zabírá jeden blok, vidlička druhý. Otáčet se postava může okolo své osy a musí tedy mít okolo sebe místo pro vidličku, jinak to nejde. Když to nejde a přesto se chcete pohybovat, můžete couvat. Postava musí vždy stát na zemi, vidlička však být podložena nemusí.

Sausage

Uzenina zabírá také dva bloky a pošťuchováním se válí. Aby byla hádanka považována za splněnou, musíte opéct na grilu (1 gril = 1 blok) všechny klobásy v úrovni. Jelikož má dvě strany, je nutné opéci dva bloky z jedná a dva bloky z druhé strany přičemž nezáleží na tom, v jakém pořadí to uděláte. Je však důležité, aby žádná část masa nepřišla do styku s grilem dvakrát. Zuhelnatěnou uzeninu nemá nikdo rád. Stejně tak není záhodno klobásu vykoupat ve vodě.

Počáteční úrovně se nezdají příliš těžké. Ostrovy jsou malé a bez překážek, klobásek k ogrilování také moc není. Prostoru k manévrování ovšem také moc ne a chování hráče a klobásky, ačkoliv je definují jednoduchá pravidla, dohromady vytváří velké množství možných scénářů, jak maso posouvat a pošťuchovat. Jen jedna kombinace posuvů a válení vede k úspěšnému dokončení úrovně. Úvodní hádanky jsou tedy tak složité, jako pozdější hádanky v The Witness.

Sausage

Největším úspěchem však je, že žádná z obrovského množství hádanek nevykrádá jinou. Ano, všechny jsou založené na stejném principu, ale každá je postavena na jiné myšlence. Co kdyby byl ostrov velmi malý? Co když klobásu zapřu a pokusím se ji posunout? Co když je na mapě jeden gril oddělený od ostrova jedním blokem vody? Co když je v úzkém koridoru několik klobás za sebou? Jak se klobásy chovají, když jsou naskládané na sobě? Jak se bude chovat hráč, když vyleze na klobásu? Co když musím využít jednu klobásu k posunu druhé? Co když se gril nachází na první pohled nedostupném místě?

Z každé hádanky je možné vyseparovat podobnou otázku, která definuje samotné řešení. Skoro každá je na první pohled neřešitelná, ale pak se nad vaší hlavou rozsvítí žárovka, protože jste přišli na další zákonitost, která je skrytá pod jednoduchými principy. Přesně takové momenty osvícení definovaly The Witness a přesně to vám nabídne možná i ve větším měřítku Stephen’s Sausage Roll. Myslíte, že to s chválou přeháním? Na Steamu má hra momentálně 121 recenzí a jen jedna je negativní.

Sausage

Nakonec bych měl zmínit cenu, která rozhodně malá není. Dát 28 Eur za titul, co vypadá hůře než Minecraft, se některým může zdát šílené, zvlášť když popis na Steamu říká jen „jednoduchá 3d logická hra“. Faktem ovšem je, že za nadstandardní cenu získáte jednu z nejlepších logických her, která vám zabere 20-30 hodin čistého času. Autor Stephen Lavelle má také na kontě stovky freewarových titulů. Vyšší cenu můžete brát jako vstupenku k nepřebernému množství bezplatného obsahu.