Poslední dobou jsem měl velkou chuť na čistě akční plošinovku. Žádné mačkání tlačítek, žádné gravitační čachry, žádné posouvání bedýnek. Jen klasickou arkádovou akci. Bohužel takových her moc není. Když nám vyjde nějaká platformovka, je založena buď na logických puzzlech, nebo na roguelike mechanikách. Poslední akci, co jsem si užil, byl Risk of Rain a Dust: An Elysian Tail. Teď se do party přidal Super Time Force Ultra od Capybara Games, který k mému překvapení do vysokooktanové akce zvládl povedeně přimíchat i trochu těch puzzlů.

STFU svým parodickým humorem a barevnou pixel artovou grafikou značně připomíná Broforce. Na rozdíl od něj je ovšem čistě zaměřen na singleplayer. Jakési variace na co-op se dočkáte, je to ovšem hraní si se sebou. Pamatujete na Braid, který vám umožnil vracet zpět čas? To přesně může i jednotka hrdinů, které velí Dr. Repeatski. Tento geniální vědec objevil způsob, jak cestovat časem, aby mohl Zemi chránit a udělat ji lepší. Třeba tím, že zachrání dinosaury, protože to jsou cool týpci. A nebo se vydá do budoucnosti, aby získal všechny pluginy do internetového prohlížeče. Vždy mu ale do cesty vstoupí jeho úhlavní nepřítel, Dr. Infinity, se svojí partou nepřátelských robotů.

Ze začátku není vaše jednotka nijak velká. S těžkým kulometem to umí Jean Rambois, sniperskou puškou střílí Aimy McKillen a Shieldy Blockerson má štít, kterým odráží nepřátelské střely. Později se do party přidá třeba glam metalista Jef Leppard s granátometem, hláškující dinosaurus na skateboardu Zackasaurus nebo Dolphin Lundgren, který je doopravdy delfín. Pokud máte STFU ze Steamu, získáte tři další bonusové charaktery. Dohromady to dá 19 hratelných postav.

STFU

Každá je unikátní svými dvěma útoky. Základní se provede stisknutím adekvátního tlačítka, speciální pak jeho držením, dokud se „nenabije“. Ve výsledku se skoro vždy budete snažit načasovat ten speciální, jednak protože je silnější, jednak by vás z neustálého drcení tlačítka brzy bolel prst. Většinou jsou ale pro takový způsob ovládání postavy připraveny. Například Zoe, co si odskočila z Left 4 Dead, umí hodit propanovou nádrž a slabé pistolky se nejvíce hodí k jejímu rozstřelení. Když už mluvíme o nových postavách ve Steam verzi, musím říct, že v určitých případech jsou velmi užitečné. Ne, že byste je nedokázali nahradit jinými, ale takový Pyro z Team Fortress 2 má snad neúčinnější základní zbraň v podobě signální pistole, jejíž střely se po výbuchu rozdělí na další čtyři. Saxton Hale má zase užitečný speciální útok, kdy za krátký čas rozdá mnoho silných ran. Pokud tedy přemýšlíte kde STFU koupit, šel bych tam, kde dávají Steam kódy.

Měl bych ovšem výtku k samotnému ovládání. Mířit můžete do osmi směrů, takže s gamepadem se hra ovládá mnohem lépe, než klávesnicí. Problémem je ovšem míření vázané na běh, takže nelze normálně útočit úhlopříčně, aniž byste se nepohybovali. Jakmile se potřebujete zastavit, musíte sáhnout po dalším tlačítku. Ve zběsilé akci se na to dá lehce zapomenout.

Posun v čase je kapitola sama o sobě. Kdykoliv můžete vyvolat Time Out a v klidu si najít okamžik, kdy se chcete vrátit do hry. K dispozici je vám naprosto celá časová osa končící vaší smrtí nebo vědomě vyvolaným Time Outem. Vaše minulá já přitom zůstávají ve hře a pomáhají vám útočnou silou. Váš postup totiž musí být rychlý. Na průchod celého levelu máte jednu minutu, kterou lze o pár desítek sekund ještě prodloužit sbíráním časových bonusů. Celkově můžete vyvolat Time Out třicetkrát, což v podstatě znamená třicet životů a třicet pomocníků. Toto číslo se dá také zvýšit sbíráním Glorbů, které navíc po dosáhnutí určitého počtu odemykají nové charaktery. Může se zdát, že je díky tomu hra jednoduchá. Umřít je ovšem velmi snadné, protože postavy nemají žádnou hladinu zdraví. Stačí jedna zatoulaná střela a jdete do Time Outu.

Nejen počet hratelných charakterů a herní mechaniky dělají ze Super Time Force Ultra velmi zábavný kus softwaru. Také level design je promyšlený do jednotlivých detailů. Vše je hlavně o rychlosti a vývojáři rozmístili nepřátele tak, aby vám co nejvíce ztěžovali průchod. Občas se prostě musíte zamyslet nad kombinací postav, která se přes ně dostane nejúčinněji. Sběratele potěší hojný výskyt Glorbů, pro které se často musíte vracet v čase, protože vylétly ze zničeného předmětu nebo nepřítele, jako čertík z krabičky. V menší míře dál narazíte na Shardy, které po sebrání zpomalí čas.

Navíc se prostředí neopakuje. I když navštívíte šestici různých tématických historických období, i uvnitř nich vás každý level něčím překvapí. V budoucnosti například v jednu chvíli skáčete po futuristických létajících autech v hustém provozu, abyste poté v policejní dodávce odráželi dotírající obrněná auta a vše zakončí souboj s bossem v internetovém prohlížeči. Před hlaveň se vám postaví roboti, dinosauři, postapo bojovníci nebo rytíři. Bohužel si tato originalita vybrala daň na obsahu. V každém tématickém okruhu jsou jen čtyři levely, přičemž poslední je souboj s bossem. Společně se třemi závěrečnými konfrontacemi s Dr. Infinity se jedná o 27 levelů.

Další padesátka výzev vás čeká v simulátoru Helladeck. Jste omezeni počtem postav, Time Outů a časem. Tyto úrovně jsou koncipovány jako logické hádanky a byly vytvořeny tak, abyste maximálně využívali dostupné schopnosti a manipulaci s časem. I když je to skvělý obsah navíc pro hráče hledající výzvu, úrovně už nejsou tak zajímavé a zábavné, jako klasické levely. Zatímco ty jsou o nevázané akci, v Helladecku musíte být často na sekundu přesní, což může být trochu frustrující.

Hru jsem nakonec dohrál za devět hodin. Pořád mi zbývá odemknout některé postavy, dokončit Helladeck a vyčistit levely do posledního Glorbu a Shardu. To může být zábava na dalších devět hodin, takže bych rozhodně neřekl, že je STFU krátký. Nevadilo by mi ale, kdyby vývojáři grafické objekty využili více a místo jedné úrovně je zužitkovali třeba ve dvou. Padesátka výzev se totiž odehrává vždy ve stejně sterilním prostředí simulátoru.

Nicméně i přesto se jedná o jednu z nejlepších akčních plošinovek, které jsem poslední dobou hrál. Akce je svižná a zábavná, ovládání přesné a mechanika posuvu času funguje bezvadně. Občas se ale na obrazovce děje hodně věcí zároveň a stane se, že se zhmotníte přímo před projektilem, který jste přehlédli. Několikrát mi také vypršel časový limit doslova pár sekund před dosáhnutím cíle a bylo nutno level restartovat. STFU je o agresivním postupu vpřed a na kochání se velmi pěkně stylizovaným pixel artem už není čas. Pokud hledáte precizní akční platformovku, Super Time Force Ultra je pro vás.