Od nové hry Daveyho Wredena asi mnozí hodně očekávali. The Stanley Parable si získal takovou popularitu, kterou lze jen těžko překonat. Na The Beginner’s Guide je poznat, kdo na Stanleym zanechal jakou stopu. William Pugh byl ten vtipný, Davey zase přemýšlivý. A vytvořit něco dalšího tak ikonického se ani nepokusil. Myslím, že udělal dobře, protože The Beginner’s Guide je unikátní úplně jiným způsobem.

Vypravěče si ovšem neodpustil. Tím je tentokrát sám vývojář a vůbec nevadí, že není dabér. Vlastně se docela dobře poslouchá a navíc se neskrývá za žádnou roli. Představí se jako Davey a zmíní také svou pravou emailovou adresu, kam mu můžeme psát své dojmy. Hra mi silně připomněla komentáře vývojářů ve hrách od Valve, akorát s tím rozdílem, že Davey tentokrát hráčům ukazuje hry svého známého, protože je chce představit širšímu obecenstvu. Tím známým je vývojář Coda.

The Beginners Guide

Ze začátku se zdá, že hra je slepencem krátkých prototypů, které si Coda dělal do šuplíku a nikomu je neukazoval. Možná proto jsou některé kousky stěží hratelné, takže Davey tu a tam zasáhne, abychom se dostali dál, přičemž konstantně komentuje, co Coda kterým nápadem asi myslel. Některé z nich jsou docela netradiční. Například jednou můžete chodit pouze pozpátku. V dalším prototypu musíte čekat celou hodinu, než můžete pokračovat. Další má za stěnami propracovaný systém chodeb, které hráč bez cizího zásahu nikdy neuvidí.

Jedná se skoro o kóan ve stylu „jak zní potlesk jedné ruky“, akorát je aplikován na hry. The Beginner’s Guide mě rozhodně donutil přemýšlet o hrách a jejich tvůrcích trochu jinak, ale myslet si, že se jedná jen o jakýsi návod pro začátečníky, by byla mýlka. Myšlenka adventury se rozroste do úplně jiné neherní podoby. The Beginner’s Guide je o obtížích rozumět jiným. Je o strachu z nepochopení druhými. O ztrátě vášni ke tvorbě.

Víc toho o hře nedokáži napsat, protože bych už musel spoilerovat. Je velmi lineární, zabere vám zhruba dvě hodiny a funguje jako zrcadlo. Nebo virtuální terapeut. Minimálně vás zanechá v zajímavém myšlenkovém rozpoložení. Nenechte si ji ujít. Pokud vám přijde drahá vzhledem ke své přímočarosti a herní délce, počkejte na slevu. Ale vážně ji zkuste.