Ne vždy recenzuji starší tituly, ale poslední dobou nevychází nic zajímavého a proto jsem se rozhodl napravit svůj rest. Trochu doufám, že po dočtení recenze tak učiníte také, protože The Cat Lady z roku 2012 patří mezi neobroušené diamanty herní scény. Velkou publicitu si nezískaly, ale ti kteří je hráli na ně nedají dopustit. A i když to zní trochu fádně, některým možná změnily život. Na době vydání tedy myslím až tak moc nezáleží a právě recenzovaný titul si zaslouží publicitu i dnes. A zaslouží si ji i za několik let.

Název adventury může mnohým evokovat starou bláznivou paní, která po lidech hází kočky a její byt je od podlahy po strop zaplněn krabicemi, nábytkem a odpadky. Hned první chyba, ze které vás The Cat Lady vyvede. Ujímáte se čtyřicátnice Susan Ashworthové, zrovna když se rozhodla ukončit své bytí na tomto světě hrstí pilulek na spánek.

Tam kde smrtí některé příběhy končí, tento začíná. Susan se probouzí do světa mezi životem a smrtí, kde potkává stařenu, nazývající sama sebe Queen of Maggots. Dává hlavní protagonistce šanci žít dál, ovšem za určitou cenu. Bude se muset vypořádat s pěticí parazitů, vrahů, kteří mají k Susan blízko, ona je ovšem nezná. Aby měla vůbec šanci parazity porazit, dostává Susan nechtěný dárek – nesmrtelnost. Žena toužící po smrti dostane nesmrtelnost, jak ironické.

Kočičí dáma se pak probouzí na psychiatrickém oddělení nemocnice, ze kterého není lehké se dostat domů a první vrah brzy dostane svůj prostor. Strohé nemocniční chodby střídají halucinace po lécích, které Susan nedobrovolně dostává. První kapitola nasazuje laťku depresivní atmosféry vysoko a tam zůstane po celou herní dobu. Queen of Maggots se vyjádřila ohledně parazitů jasně, takže Susan nemůže věřit nikomu.

A vlastně ani nechce. Za dlouhou dobu přestala lidem věřit a ani cesta do záhrobí nezmění její povahu. Hra velmi pozvolna vykresluje její charakter a psychiku skrze dlouhé dialogy a často surealistické lokace. Dobře tomu dopomáhá ovládání Susan, kterou kamera zabírá z boku a klávesami přímo ovládáme její pohyb, podobně jako hlavního hrdinu v Lone Survivor. Cítíte tak každý její krok.

Susan se později dostává domů a seznamuje se s další důležitou ženskou protagonistkou, Mitzi Hunt, která hledá podnájem. The Cat Lady skvěle vykresluje jejich vztah, který se z počáteční nedůvěřivosti postupně vyvine v přátelství. Susan je nejprve odtažitá a chrání si svůj prostor, nicméně časem zjišťuje, že i má Mitzi přes svoji přátelskou povahu své problémy. Mají tak k sobě blíž, než se na první pohled zdá, a mohou si vypomoci.

Hra svědomitě při startu upozorňuje, že je nevhodná pro mladší 18 let. Přeci jen se potýkáme s úchylnými vrahy a často se zblízka setkáme s jejich znetvořenými oběťmi. Susan je navíc každou chvíli některým z nich brutálně zavražděna. Je ubodána, je jí nalito bělidlo do očí, je umlácena kladivem. Veškeré násilí ovšem není samoúčelné, jako třeba v hororu Outlast. Podporuje atmosféru a dospělá témata příběhu. A právě témata deprese, osamění a vyloučení ze společnosti tvoří celý nosný prvek The Cat Lady, který by asi mladší hráče minul obloukem.

Susan Ashworth je velmi silným charakterem, který má mnoho společného se superhrdiny. Je vyděděncem společnosti a její boj proti zlu odstartovala tragická událost. Podobně jako superhrdinové nemůže zemřít (ti teoreticky mohou, ale jaký by to byl superhrdina, kdyby se nedostal z jakékoliv svízelné situace). Z klasické šablony ovšem vystupuje tím, že sice zemřít nemůže, umírá ale často. O takovou pozici nestála a ani nesmrtelnost nezměnila její pohled na společnost. Prochází změnou charakteru díky Mitzi a tím, co právě prožívá.

Bylo by chybou tvrdit, že The Cat Lady stojí na hratelnosti. Logické hádanky jsou poměrně jednoduché. Interagujete pouze s blízkými objekty a vždy tušíte, co dál. Většinou musíte nalézt způsob, jak se zbavit parazitů a připravit si na ně vražedný nástroj. V bytě Susan pak interakce slouží k silnějšímu propojení jejího charakteru a hráče. Uvařit si kávu není složité, ale můžete do ní omylem vlít zkysané mléko. Stejně tak můžete spálit jídlo v mikrovlnné troubě jen díky vlastní chybě, které se lze vyhnout.

The Cat Lady stojí převážně na bohatých dialozích. Skrze ně odhalujete charaktery obou žen. Technická kvalita dabingu pokulhává, ale minimálně Mitzi a Susan jsou přesvědčivě namluvené. Přesto je textů často zbytečně mnoho. Chápu, že jsou nutné pro pochopení postav, ale i kdyby byla jedna třetina řádků citlivě vyškrtána, pořád by bylo dialogů dostatek. Netrpěliví hráči by se The Cat Lady měli vyhnou, neboť se jedná o opravdu ukecanou hru.

Ne však o úplně lineární hru. Často máte na výběr z několika odpovědí. Některé prostě jen imitují možnost výběru a stejně je proklikáte všechny, ale třeba hned ze začátku proběhne rozhovor s jednou osobou a později si musíte znovu vybavovat probraná témata, protože na tom závisí osud onoho člověka. Z hlediska globálního měřítka se vaše volby nijak neprojeví. Jen se prostě můžete cítit mizerně z volby, kterou jste provedli. Teprve až v poslední kapitole ze sedmi dojde na důležitá rozhodnutí o tom, který ze čtyř konců uvidíte.

Docela mě překvapuje, že se v době vydání o titulu nijak aktivně nepsalo. Poslední dobou se totiž rozmohl boj za ženské hlavní protagonistky. The Cat Lady je má dokonce dvě a patří k nejlépe napsaným ženským charakterům, které jsem v počítačových hrách zažil. A nejen to. Příběh se citlivě dotýká dospělých témat, aniž by z nich dělal frašku. Hra má skvělou hudbu a originální grafiku, která kombinuje fotky, 3D rendery a 2D sprity. Na první pohled působí velmi hrubě a možná až nehezky, čím déle jsem ale hrál, tím více jsem si oblíbil specifický rukopis autora.

Každá část svým dílem přispívá k opravdu depresivní atmosféře, která by se dala připodobnit k postarší delikátní adventuře Sanitarium, i když v některých motivech jsem zahlédl lehounký záblesk Planescape: Torment a jeho pokřiveného světa. The Cat Lady má jen několik málo lekacích momentů a přesto dokáže vyvolat mrazení v zádech, jako plnohodnotný horor. Čas od času si možná všimnete lehké příběhové nelogičnosti, ale vzhledem k tomu, že za hrou stojí jeden autor, dá se nad takovými drobnostmi přivřít jedno oko. Bez dlouhého rozmýšlení mohu říct, že toto je jedna z nejlepších adventur, kterou jsem hrál.