Do údolí Red Creek se vydává okultní detektiv Paul Prospero na žádost hocha Ethana Cartera. Byla probuzena jakási neznámá temná síla a Ethan je tak ve velkém nebezpečí. Paul jste vy a než vyřešíte záhadné zmizení chlapce, musíte objasnit sérii pěti vražd, které se v údolí udály. K dispozici máte své nadpřirozené schopnosti, které vám pomohou vidět poslední okamžiky smrti obětí. To ale ještě neznamená, že ony vraždy pochopíte. The Vanishing of Ethan Carter umí překvapit a není tím, čím se navenek tváří.

Za titulem stojí osmičlenný nezávislý tým polských vývojářů, The Astronauts, který tvoří ostřílení profíci z bývalého People Can Fly. To je známe hlavně díky střílečkám Painkiller a Bulletstorm. Jak se propracovali k explorativní adventuře, říkáte si? Jeden ze tří zakladatelů The Astronauts, Adrian Chmielarz, má s adventurami nemalé zkušenosti. Fanouškům žánru snad nemusím představovat Teenagent. Ethan Carter by ale nemohl být od pixel artové kýčovité point and click adventuře víc odlišný. Bavíme se tu o fotorealistickém temném příběhu, inspirujícím se povídkami Howarda Phillipse Lovecrafta a dalšími autory píšícími v žánru weird fiction.

Tento žánr se obecně točí okolo temných sil z cizích světů, ale výjimky netvoří ani témata prastarých padlých měst, kosmických vetřelců a ztracených mimozemských bohů. Nejedná se o odnož hororu, ale v povídkách má prvek strachu nepopiratelnou roli. Strach vychází hlavně z neznámého a nepochopitelného. Z vnější síly, nad kterou nemá hlavní charakter kontrolu. Tím jsem vám tedy objasnil, co The Vanishing of Ethan Carter není. Není to horor jako Amnesia. Obsahuje sice jednu lekací sekvenci, ale drtivou většinu herního času nebudete vystrašeni. To ovšem neznamená, že hra nemá hustou a temnou atmosféru. Má, ale ne takovou, jakou do nás doposud cpal herní hororový žánr.

O naprosté pohlcení příběhem se stará grafika. Zní to divně, ale právě díky fotorealistickému prostředí jsem cítil, že se opravdu nacházím v údolí Red Creek a vyšetřuji sérii podivných vražd. Myslete si že přeháním, ale tak silný pocit uvěřitelnosti místa jsem zatím v žádné hře neviděl. Rozhodně to pomohlo se lépe vžít do role Paula Prospera, se kterým jsem objasnil pět vražd. Kromě nich ještě ve hře narazíte na dalších pět hádanek. Veskrze jsou docela jednoduché, ale každá je trochu jiná a naprosto fantasticky zapadají do vyprávění. Je paradoxem, že na první pohled vám to ani nepřijde a některé vás velmi překvapí.

Jako by byly z úplně jiného světa, ale až dojdete na konec hry, vše pochopíte. Právě kvůli silné provázanosti s příběhem ani nemohu moc popsat, jak vlastně fungují. Snad jen mohu zmínit, že hned v prvních minutách narazíte na pasti a zde nejde o nic jiného, než je nalézt všechny. Opravdu triviální záležitost, ale později například narazíte na podivný dům, ve kterém jsou místnosti proházené a musíte je správně rozmístit. To už tak lehké není. Řešením vždy obdržíte několik písemností (jako v Gone Home) a často i pár dabovaných dialogů, které do skládanky umístí pár dalších částí.

Vyšetřování vražd se naopak vždy nese ve stejném duchu. Naleznete mrtvolu, pak musíte nalézt důležité objekty pojící se k vraždě, ty vrátíte zpět na svá místa a tím se zobrazí posledních pár okamžiků života oběti. Jsou ovšem ledabyle rozmístěné a proto je musíte správně seřadit. Pak už si jen v animaci prohlédnete všechny události tak, jak se staly. Občas jsou některé objekty vzdálené od místa činu a Paul si proto může nechat svým instinktem zobrazit jejich pozici. Kamera ovšem kolem předmětu rotuje velmi těsně a proto musíte pozici odhalit podle blízkého okolí a třeba i světelných podmínek.

Je to chytrý systém, ale má několik vad. Předměty pojící se k vraždě nejsou nikdy moc vzdáleny od místa činu a jejich nalezení není zrovna velká výzva. Jakmile si je necháte zobrazit, snímkovací frekvence navíc doslova padne na hubu. V podstatě se vykreslují dvě scény zároveň (stávající obraz a výhled do místa s objektem) a přitom by šlo tuto funkci mnohem lépe zoptimalizovat. Správné seřazení událostí také není bezchybné. Nejen, že mozkové buňky moc nezavaří, ale dokonce ani neovlaží, protože ve většině případech jdou jednotlivé scény pěkně po sobě.

Ale ani jednoduchost mi až tak nevadila. Pro výzvu existují jiné hry. The Vanishing of Ethan Carter je o prozkoumávání, atmosféře a vyprávění, které je dobře provázáno s hratelností. K tomu se vztahuje má nejvážnější výtka. Pokud jste počítali správně, došli jste k deseti aktivitám, které se ve hře nachází (pět vražd a pět hádanek). Je to docela málo, vzhledem k rozlehlosti relativně otevřeného prostředí. Jakmile přejdete přehradu, otevřou se vám cesty k několika opuštěným budovám, do lesa, ke kostelu, za němž se nachází další lesík a vchod do dolů. Ty jsou propojeny s další lokací pod přehradou, kde jsou další budovy a průchod k jezeru. To vše navíc není odděleno nahrávacíma obrazovkama.

Právě ona koncentrace aktivit způsobila, že jen několik málo míst opravdu vypráví příběh Ethana Cartera. Zbytek dodává Red Creek Valley uvěřitelnost, ale nemá co říct. To je myslím trochu škoda. Protagonisté by za sebou pravděpodobně zanechali více stop existence. Nemluvím teď o větším množstvím dalších hádanek. Samozřejmě by to ničemu neuškodilo a uvítal bych je, ale třeba i takové otisky bot na správném místě mohou něčím rozvinout historii světa. I když jen některá místa vypráví příběh, neznamená to, že by byl zbytek herního světa odfláknutý.

Každé bezvýznamné zákoutí vypadá skvěle a originálně. Mnoho her má potíže s vystavěním neopakujícího se prostředí. Je třeba využít každý model a každou texturu několikrát, takže obsah mnohdy vypadá genericky. Astronauti nic takového dělat nemuseli, protože si herní modely vytáhli přímo z reálného světa fotogrammetrií. Jedná se o rekonstrukci tvarů z fotografických snímků. V praxi se pak digitalizovaný objekt musí nafotit z každého možného úhlu a stovky takových fotek se nasypou do vhodného softwaru. Ten po náročných matematických operací vyplivne shluk bodů v prostoru, ze kterých se vytvoří objekt potažený texturou.

Nejedná se ale o triviální postup. Nelze digitalizovat transparentní a lesklé objekty, je nutné zajistit vhodné světelné podmínky a stejně pak někdo musí vytvořit dodatečné textury, opravit artefakty meshe a samozřejmě také z často nesourodých objektů poskládat konzistentní a úplně nový svět. Výsledek je ovšem fenomenální. I obyčejné bloumání není nudné, protože je na co koukat. Radost z prozkoumávání The Vanishing of Ethan Carter nevychází z touhy nalézt všechny sběratelské předměty, mince ani deníky. Prostě narazíte na moc pěkný kámen nebo výhled do údolí.

Správně položenou otázkou je, zda hru váš počítač rozdýchá. Enginem je postarší Unreal 3, ale nároky na grafickou kartu nejsou zrovna nejmenší (ale ani přehnané). Minimální požadavky si můžete zjistit sami, takže se podělím o vlastní zkušenosti. Na procesoru, jak už to tak bývá, až moc nezáleží. Cokoliv rozumného se čtyřmi jádry bude stačit. Mám grafickou kartu AMD 7850 (2 GB VRam) a ve full hd se počet snímků v průměru pohyboval okolo 50-80 fps. Všechna grafická nastavení byla nejvyšší a všechny efekty kromě AA a rozmazaní v pohybu zapnuté.

Jakmile jsem zapnul 4x MSAA, snímky na jednom místě padly lehce pod 30 fps, ale většinou se držely nad touto hodnotou. The Vanishing of Ethan Carter není střílečka, kde by moc záleželo na plynulosti, takže mnozí se možná spokojí s pomalejším chodem na úkor hezčího vzhledu. Pokud příliš na AA nebazírujete (i 4x MSAA všechny zubaté hrany nevyhladil), pak si adventuru užijete plynule i na průměrných systémech v té nejvyšší kvalitě.

The Vanishing of Ethan Carter vzdává poctu weird fiction žánru a nabízí senzačně zpracovaný výsek světa v podmanivém audiovizuálním zpracování. Hádanky jsou svižné, překvapivé, dobře provázané s příběhem a jednodušší na vyřešení. Hru jsem prošel za pět hodin, což se vzhledem k ceně může zdát docela málo. Mně těch pět hodin ale dalo mnohem víc, než jiné, mnohem delší open world sandboxy. Další návrat do Red Creek Valley už nemá moc smysl, ale jestli preferujete kvalitu nad kvantitou, pak si titul prostě musíte zahrát.

Web: http://ethancartergame.com/

Steam: http://store.steampowered.com/app/258520

GOG: http://www.gog.com/game/the_vanishing_of_ethan_carter