Válka je mrcha, ale stejně ji máme ve videoherním podání rádi. Snadno si ospravedlníme zabíjení vojáků a vývojáři si zase nemusí lámat hlavu nad dávkováním nepřátel. Došlo to do takové absurdity, že v podstatě nevycházejí žádné válečné hry, které by válku neglorifikovaly. This War of Mine nabízí úplně opačný pohled ze strany obyčejných civilistů, které konflikt zastihnul nepřipravené. Co se vlastně děje s obyvateli města, když v kdysi bezpečných ulicích jezdí obrněná vozidla, nefungují obchody, neteče voda a vyjít ven na ulici je dobrý návod, jak dostat kulku do hlavy? Nemá cenu si nic nalhávat. V reálných konfliktech umírají stovky až tisíce civilistů a vzhledem k aktuální situaci na Ukrajině je This War of Mine až mrazivě skutečný.

Autoři ze studia 11 Bit Studios vhodně zvolili pro svůj titul survival žánr, který odpovídá tomu, co ve hře budete dělat. Starat se o skupinu obyčejných lidí, co se snaží přežít v obléhaném městě. Každý den je přirozeně rozdělen na noc a den. V noci je relativně bezpečno, takže navštěvujete různé části města a budovy, kde se snažíte ukořistit nějaké zásoby. Ve dne je lepší zůstat uvnitř, takže spravujete své útočiště v rozbořeném domě, vaříte jídlo nebo vyrábíte předměty. Začínáte se třemi přeživšími, ale skupinu můžete později rozšířit, pokud budete mít to štěstí. Každá postava má navíc svoji minulost, a v průběhu hry se o ní dozvídáte další informace skrze komentáře různých akcí, které provedete.

Když například v noci oloupíte bezbranný postarší pár, citlivější členové skupiny to ponesou špatně. Budou být smutní a jestli jejich náladu nebudete dlouhodobě řešit, mohou klidně spáchat sebevraždu. Některým naopak takové jednání vadit nebude a budou rádi za jakékoliv zásoby, ať už jste je vzali kdekoliv. I takové ale může přepadnout deprese z jiného důvodu. Morálku pak můžete zvedat například kytarou, knihou, kuřáci uvítají pořádné cigáro a závisláci na kofeinu zase kávu. S dostatkem surovin si můžete postavit i vlastní palírnu a obveselit přeživší vlastní kořalkou. Ta také může posloužit jako lákavý směnný artikl. A měnit zásoby za jiné budete muset často.

Na noční výpravy totiž můžete vždy vybrat jen jednu postavu. Zbytek necháte spát, nebo hlídat útočiště. Rovnou zapomeňte na to, že si s každého nájezdu vždy odnesete spoustu zásob. Inventář je velmi omezen a často se musíte rozhodovat, co zrovna potřebujete. Jídlo má samozřejmě vždy přednost, protože ho nikdy není dost a svoji skupinu byste měli každý den nakrmit. Postupem času se vám odemknou různé části města, přičemž na různých místech naleznete různé zásoby. Můžete počítat s tím, že veřejné budovy budou pořád osídlené a krást v nich je docela nebezpečné. Naopak moc nemá cenu hledat jídlo v supermarketu, který už byl dávno vyrabován. Pokud ale potřebujete stavební materiál, toho tam naleznete dostatek.

Přeživší většinou nejsou hrozbou, pokud oni vás nebudou považovat za hrozbu. Obchodujte s nimi, propližte se kolem nich, sejměte je nečekaně páčidlem. Jakmile ale po vás půjde větší skupinka a zrovna u sebe nemáte střelnou zbraň, je dobré utéci. Point and click ovládací schéma totiž pro pohyb funguje bezproblémově, ale jakmile se dostanete do potyčky, je spíše na obtíž. Ztrátám se v průběhu hry nevyhnete, ale neznamená to nutně konec. Samozřejmě se sníží morálka skupiny a z nepovedené výpravy si nic nepřinesete, ale možná se k vám v budoucnu někdo připojí. Také máte o jeden hladový krk méně.

This War of Mine mi v mnohém připomněl Zafehouse: Diaries, který stál na textových popisech vašich akcí. Proto se docela brzy omrzel, ale i když nebyl tak propracován jako TWoM, z hlediska náhodnosti na tom byl mnohem lépe. Například při každém rozehrání byla mapa jiná. V tomto případě ale vždy naleznete stejné lokace. Občas se v některých bojuje, takže je nemůžete navštívit, ale i tak už vás při druhém rozehrání hra ničím výrazným nepřekvapí. Vaši skupinu můžete rozšířit o další postavy, ale skoro vždy začínáte s více méně stejnou sestavou. Asi nejzajímavějším prvkem je náhodně zvolené startovní roční období. Začít v zimě není žádný med. Bez pořádných zásob a kamen bude vaší skupině chladno a bez léků dlouho nevydržíte.

I když se tedy hra tváří, že je vhodná pro opakované hraní, moc tomu tak není. Neobsahuje žádný tutoriál, takže poprvé se budete hlavně učit, zatímco podruhé už hru dohrajete. Je to velká škoda, ale pokud přijmete fakt, že vám nevydrží věčně (což není nutně špatně), strávíte s ní mnoho silných a napínavých chvil. Ne vždy jsem poklikával na ikonku s nadšením, protože This War of Mine je jedna z těch her, co moc o zábavě není. Pocítíte to, když vaše skupina přežívá s posledním zbytkem zásob a jídlem sotva na jeden den. Musíte doufat, že přes noc najdete alespoň něco cenného, co by se dalo vyměnit za jídlo a vodu, pokud ovšem přijde obchodník. Neustále jste nuceni navštěvovat nové lokace, i když jsou nebezpečné. Jste škádleni tuctem předmětů, co si vyrobit, ale surovin není nikdy dost. Postavíte postel, nebo raději zbývajícím dřevem zatlučete díry ve zdech, čímž snížíte šance, že vás v noci vyloupí? Nastražíte past na hlodavce, nebo postavíte kolektor vody?

Hodí se úplně vše, ale musíte si vybrat to nejnutnější. Na zbraně a nástroje navíc potřebujete jinou dílnu a kamny na přípravu jídla si obydlí nevytopíte. Všechny dílny lze také vylepšovat, což si vyžádá nemalé množství surovin. A nemyslete si, že když budete pěstovat vlastní zeleninu a lovit vlastní krysy, že jste zajištěni. Kolektor vody potřebuje filtr, past návnadu, záhonek hnojivo, palírna vodu, cukr a palivo, tepelná úprava jídla vodu a palivo. Navíc nevíte, kdy válka skončí, takže se musíte neustále zásobit. Ustanete v tom, a nepřežijete.

11 Bit Studios studio vytvořilo velmi osobitý survival simulátor civilistů zatažených do válečného konfliktu, který vám nedá nic zadarmo. Možná i proto není This War of Mine pro všechny. Pokud se chcete u hry bavit, tady to nebude. Těžko se hraje, ale každý úspěšně přežitý den vám dá dobrý pocit uspokojení. Dokud si neuvědomíte, že válka ještě neskončila a zima klepe na dveře. Herním mechanikám nemám co vytknout, i když větší důraz na různorodější průchody hrou bych uvítal. Pokud se ale chcete na válku podívat z trochu jiného a svěžího (i když ne zábavného) úhlu, This War of Mine vám přesně toto nabídne.