Možná si říkáte, zda má cenu recenzovat rok starou hru? Tak to si buďte jisti, že hodlám recenzovat i starší. Nával nezávislých hororů je za námi a před námi nic nového. Tak trochu doplníme databázi a možná vás upozorním na tituly, co se kolem vás jen prosmýkly. A Tomáš Byl Sám je hrou, na kterou jsem slyšel hodně chvály, ale nedokopal jsem se ke hraní. Nedávno byl v Humble Bundle 8, takže přišel čas zjistit, o co kráčí.

Tahle skákačka neohromí ani svou grafikou, ani hratelností. Ovládáte malý červený čtvereček, co umí skákat. I když se na obrazovce jeví jen jako bezduchý geometrický tvar, má své jméno – Thomas – a v pozadí hlas vypravuje, co si myslí o prostředí a svých společnících. Thomas totiž sám není, i když název tvrdí něco jiného. Brzy se do party přidává oranžový Chris, který je menší, těžší a sotva dokáže povyskočit. A John, dlouhán, který je přeborníkem ve skocích do dálky. A Claire, co plave v toxické vodě, která ji neublíží a může tak fungovat jako přepravní loď. A Laura a James a Sarah a…. Nope, Thomas vážně nebyl sám. Jelikož ten umí to a ten zas tohle, jsou levely vystavěné právě na nutnosti spolupráce, která bohužel většinou obnáší jen vyskakování na hlavu toho druhého.

Obtížnost hry vzrůstá velmi pomalu. Možná až příliš, takže první rozvleklá třetina bude zkušené plošinkovkáře dost možná nudit (když tak nad tím přemýšlím, tak nejen ta třetina). Pomaličku získáváte jednoho společníka za druhým, a díky jejich různým schopnostem a nedostatkům mezi nimi musíte neustále přepínat. I když je cíl (portály specifické pro každou herní postavu) velmi blízko a postup máte před očima, ploužit se tak k němu budete docela pomalu. Přepnu na Chrise, ten skočí na Thomase, z něj pak na Johna, přepnu na Johna, Chrise posunu jinam, přepnu na Chrise, seskočím z Johna, přepnu na Johna, vyskočím za Chrisem, přepnu na Thomase a vyskočím za oběma nahoru. Skvělé, překonal jsem jednoduchou vyvýšeninu. Levely tvoří ovšem více než to a mít tak pod kontrolou čtyři či více geometrických tvarů není žádná sranda a ani zábava. Naštěstí ne vždy ovládáte všechny. Občas jen různé dvojice nebo trojice.

Samotná herní náplň založená na výše popsaných kombinacích většinou není ani nijak převratná a extra zábavná. Něco podobného dělal už v roce 1992 The Lost Vikings. Jasně, vikingové byli jen tři, ale schopnosti měli přeci jen komplexnější. Navíc mi zde chyběla těžko popsatelná ale na první omak poznatelná absence svižnosti. Postavy jsou pomalé a ne vždy skákaly, jak jsem mačkal klávesu. Hopsání po plošinkách není moc uspokojivé. Nováčkům v žánru to moc vadit nebude, ale já už si tak nějak zvyknul na určité kvality. U logické hry bych navíc ocenil rozumnou obtížnost. Nezaseknul jsem se na jediném místě, protože postup je na první pohled zřetelný. Hratelnost je tak spíše podprůměrná a s přehledem najdete tuny zábavnějších nezávisláren.

Do nadprůměrnosti vynáší hru dobře vedené vyprávění, které bych mohl přirovnat k Bastionu. Na pozadí vypravěč popisuje myšlenky a vztahy barevných kostiček tak, jako by skoro mluvil o lidech. Překonávat levely budete hlavně kvůli touze vědět, co přinesou další předčítané řádky. Velký podíl na tom má i vypravěč, jehož britský přízvuk připomíná Stephena Merchanta, dabéra Wheatleyho z Portalu 2. Nicméně to není on a jedná se o neméně dobrého Dannyho Wallace, který se mihnul v druhém dílu první série The IT Crowd jako vypípávač a je též spisovatelem stojícím třeba za Yes Man. Jeho hlas je příjemný a více než hraní obyčejné hopsačky si budete připadat jako v interativní povídce.

Ale jakkoliv je příběh vynikající (jako že je) a dokáže vdechnout život obyčejným obdelníkům a čtvercům, nevynahradí to slaboučkou a často nudnou hratelnost a účelovou grafiku, která moc kvalit a stylizace nepobrala, ale dá se jakž takž tolerovat záměrnou minimalističností hry. Hudba je naopak velmi dobrá, ale to nic nemění na tom, jak je hra jednoduchá. Možná, kdyby bylo hratelných postav méně (ke konci je jich až přehnaně moc a vyprávění od původní bandy zbytečně uteče) a autor se hlouběji zaměřil na jejich interakce, bylo by překonávání hádanek alespoň nějaká výzva. Chytlavé vyprávění a skvělou hudbu má taky Bastion a mnoho jiných her, které se navíc dobře hrají.

Tak či tak, Thomas Was Alone je hodný dohrání, když ho získáte v nějakém Bundlu. Utratit za něj plnou cenu, to bych si setsakramentsky rozmyslel. Teď by se mi hodilo rozšířené hodnocení, protože na 6 to úplně není, ale na 7 také ne, protože takové hodnocení jsem dal Spelunky, které je prostě zábavnější a trvanlivější. Ale čert vem čísla. Řiďte se textem a pak uvidíte, zda se vám Thomas Was Alone bude líbit. Mě neuchvátil a možná to bude tím, že mi rukama přošlo až mnoho hratelně zábavnějších plošinovek.