Blue Isle Studios si mě vůbec nezískalo známým hororem Slender: The Arrival. Ten byl jistě efektivní, ale také velmi povrchní a nepříliš dobře zpracovaný. Nedávno studio zčistajasna ukázalo a brzy poté vydalo akční adventuru Valley. S hororem nemá takřka nic společného, ale přesto jsem měl obavy o kvality titulu. Ukázalo se, že Valley je příjemná hra, která má velmi blízko ke 3D plošinovkám. Ambice má nemalé nejen kvůli tomu, že míchá dohromady několik různých žánrů, ale snaží se vše zalít hutnou příběhovou omáčkou. Nižší rozpočet je však znát a i když mi Valley tu a tam připomněla Bioshock, takové kvality jako on ani zdaleka nemá.

Určitě za to také může fakt, že hráč nemá žádnou identitu. Jedná se o klasického němého protagonistu a navíc se o něm vůbec nic nedozvíte. O něm, nebo o ní. V menu si můžete vybrat, jestli budete hrát za muže, nebo ženu. To se projeví pouze na hekání a jiných zvucích, které postava vydává. Proč se vlastně vydáváte do údolí, nacházející se v názvu hry, není jasné, ale to nevadí. Hned v úvodu naleznete oblek L.E.A.F., který byl navržen pro potřeby vojáků druhé světové války. Dává jim skoro až nadpřirozené schopnosti a to nemluvím jen o zvýšené rychlosti pohybu a délce skoků. Speciální rukavicí můžete z flóry a fauny vysávat životní energii, nebo ji vracet zpět do přírody.

Valley

Není to jen schopnost pro marketingové materiály. Energii potřebujete ke dvojitému skoku, použití vystřelovací kotvy a také ke střelbě. I když se hra tváří mírumilovně, opodstatňuje si nepřátele a souboje. Takže i když z rukavice vystřelujete životní energii, z hlediska herních mechanik vlastně střílíte. Abyste nemohli bez rozmyslu z okolí energii jen luxovat, existují dvě další mechaniky, které by měli práci s energií vyvážit. Když hráč zemře, je oživen na úkor života v údolí. Po několika úmrtích je okolo najednou více suchých stromů a mrtvých zvířat. Nelze tedy jen plundrovat a brát. Z oživených stromů také padají žaludy, které na různých místech otevírají skryté lokace, které obsahují vylepšení obleku.

Teoreticky je hra o balancování energie, prakticky je však tato mechanika odsunuta do pozadí. Umřít není až tak snadné. Za celou hru se mi to povedlo asi pětkrát a vždy to bylo kvůli pádu do vody, což je instantní smrt. Souboje totiž nejsou příliš četné a ani nijak obtížné. Jelikož jsem našel takřka všechny uzamčené lokace, dost zásadně jsem si zvýšil maximální množství uskladněné energie v obleku. S tak velkými zásobami jsem nemusel příliš šetřit a navíc se skoro všude nacházejí koule energie a později i baterie, které se po sebrání zase obnoví. Jednoduše řečeno je energie habaděj a tudíž jsem ji neměl potřebu ze zvířat a stromů brát.

Což je trochu škoda, protože hra v jedné poznámce líčí, jak narazil Pathfinder (speciální oddíl vojáků využívající obleky L.E.A.F.) na nebezpečného medvěda, ze kterého musel vysát energii. Až se dostal do bezpečné vzdálenosti, zase ho oživil. Dokáži si představit další zajímavé situace, do kterých by se hráč mohl dostat a kde by musel chytře využít svoji božskou schopnost. Žádná taková ale ve hře není.

Valley

A když už jsem u těch poznámek, těmi hra primárně vypráví příběh. Na tom není vyloženě nic špatného a nenaleznete je úplně všude, ale když už se někde vypráví, leží jedna vedle druhé. V jedné malé místnosti se mi dokonce podařilo napočítat deset vzkazů, což je opravdu vysoká koncentrace a číst je všechny bylo úmorné. Zvlášť, když ve většině nebylo nic nového. Hra v poznámkách a dabovaných audiolozích často opakuje některé už známé informace. Pokud vám vyprávění posledního Bioshocku připadalo statické a nezáživné, pak Valley nehrajte kvůli příběhu.

Má rada výše platí i proto, že postavy, objevující se v audiolozích, jsou zoufale černobíle. Máme tu jasného záporáka, který se snaží vytvořit dokonalou zbraň i za cenu zničení údolí a také hrdinku, která tomu chce zabránit. Přesto jsem docela rád, že Valley vůbec nějaký příběh má a že má nemalé ambice. Není ovšem vůbec silnou stránkou hry, což se dá říct i o vlažné akční složce. Valley chce mít od každého žánru trochu, ale evidentně tvůrcům na dosažení svého cíle nestačily síly, nebo peníze. Nebo obojí.

Přitom Valley je nejvíce zábavná, když se tváří jako plošinovka říznutá Mirror’s Edge (což naštěstí dělá nejčastěji). Oblek výrazně zrychluje pohyb postavy a také prodlužuje skoky. Délka letu sice působí nepřirozeným zpomaleným dojmem, ale myslím, že dobrý pocit z pohybu je přednější. Během z kopce také získáváte větší hybnost, kterou na různých rampách můžete proměnit v opravdu dlouhé a vysoké lety vzduchem. Snad jen závislost dvojitého skoku a přitahovací kotvy na energii trochu kazí pocit volnosti, ale jak jsem už napsal, té je všude dostatek. Později lze navíc tuto závislost úplně odstranit.

Valley

Design map vám pak nabídne mnoho možností, jak se s oblekem vyblbnout. Exteriéry jsou velké a plné ramp, některé lokace zase otestují vystřelovací kotvu. Části odehrávající se uvnitř vojenských základen bohužel moc zajímavé nejsou. Jsou stísněné a dominuje v nich hlavně čtení poznámek. Myslím, že Valley by mohla být mnohem lepší, kdyby se zaměřila čistě na exteriéry a akční složku úplně vypustila. Design map je sice dobrý, ale to neznamená, že by nemohl být lepší. Dokáži si představit mapy s mnohem větším množství skrytých a hůře dostupných lokací.

Protože chce mít Valley od každého žánru trochu, není tak specializovaná, jak by mohla být. V takovém případě by se možná dostala do mé dvacítky nejlepších indie her roku. Takto se tam nejspíš nedostane, ale těch šest hodin jsem se i přesto dobře bavil. A myslím, že jestli by mělo být Blue Isle Studios něčím známé, tak právě Valley. Na rozdíl od Slender: The Arrival se jedná o solidní a propracovanější dílo.