Autoři ze studia Variable State chtěli vážně moc udělat filmovou hru. Jejich adventura Virginia začíná titulky, končí titulky, obraz ohraničují černé pruhy a standardně hra obnovuje obraz třicetkrát za sekundu, přičemž vás při změně upozorní, že v šedesáti to není takový zážitek, jaký autoři plánovali. Samotný příběh je přísně lineární a scény oddělují často velmi ostré střihy. Někomu už jen z popisu mohou naskákat osypky, ale já nevidím nic špatného na filmové hře. Kniha filmový zážitek nemůže poskytnout. Film nemůže nikdy být interaktivní tak, jako hra. Hra ovšem může být založena jen na textu nebo být „filmová“.

V tomto případě je spíše seriálová. Dvě agentky FBI vyšetřují zmizení chlapce ve státě Virginia, konkrétně ve fiktivním městě Kingdom. Městečko je to poměrně malé a ospalé. Vyšetřování je přesto protkáno mnoha nejasnostmi, které se netočí jen ohledně zmizení Lucase Fairfaxe. Agentka Anne Tarver, za kterou hrajete, je hned v úvodu pověřena monitorováním aktivit své parťačky, která je z neznámého důvodu v hledáčku nadřízených. Scény z vyšetřování jsou prokládány nejasnými sny plných podivných symbolik a náznaků. Virginia inspiraci seriály Akta-X, True Detective a hlavně Twin Peaks vůbec neskrývá.

virginia

Netradičním rozhodnutím autorů bylo úplně vypustit dabing. Na první pohled to vypadá jako omezení způsobené malým rozpočtem, ale jakmile zazní skvělý živě nahraný (v Praze) orchestrální soundtrack, je vám jasné, že titul prostě jen experimentuje. Proto se všechny scény odehrávají ve chvílích, kdy zrovna někdo domluvil, nebo slov ani není třeba. A ono to funguje výborně. I když jsou postavy silně stylizované, animace jejich obličejů mluví za vše. Společně s řečí těla je snadné odhadnout, jak se postavy cítí a jakou mají náladu.

Celá hra je vlastně dvouhodinový nepřerušovaný sled scén. Některé trvají déle, některé klidně trvají jen několik desítek sekund. Když například jdete do kanceláře své kolegyně Marie Halperin nacházející se v suterénu centrály FBI, nejste zdržováni nudným přesunem z místa A do místa B. Chvíli jdete chodbou, pak následuje střih na schodiště a po chvíli jste dalším střihem přeneseni ke kanceláři. Takto ostré střihy působí docela rušivě, ale jsou naštěstí jen na místech, kde hráč nemá co prozkoumávat a je třeba ho někam bez zbytečných průtahů přesunout.

virginia

Většinou se scény odehrávají v několika místnostech či menších exteriérech, kde máte možnost si trochu protáhnout nohy. V některých jste zase omezeni v pohybu a jde se jen rozhlížet (hlavně když jste v autě). Trochu mě mrzí, že detailnost prostředí a jeho interaktivita je úplně minimální. Takový Life is Strange byl přímo napěchovaný různými detaily (plakáty, fotky), u kterých bylo snadné se zaseknout. Ve Virginii má každá lokace jen několik málo interaktivních předmětů a každý vás nějak posune dál v příběhu. A nebo jen pasivně sledujete, co se kolem vás odehrává a střih nastane, až když to autoři chtějí.

Je to prostě něco jiného, než jsem očekával. Musím ale říct, že když jsem se smířil s chudou hratelností, hru jsem si jako interaktivní film dost užil. Díky střihům vše hezky odsýpá a ty dvě hodiny utekly jako voda. Pak jsem Virginii dohrál ještě jednou, abych příběh lépe pochopil. Poslední půlhodina je totiž značně abstraktní a nebere ohledy na to, zda vše chápete. Závěr vyznívá docela jasně, ale hra si o druhý průchod žádá.

virginia

Nevadí mi, že se Virginia snaží tvářit jako film. Jedinou kritiku bych měl vůči „filmovým“ pruhům, které ohraničují obraz nehledě na to, jaké rozlišení zvolíte. Výhled máte tak omezený, že se musíte rozhlížet, i když by se za normálních okolností vše důležité na obrazovku vlezlo. Černé nudle také na mě působily klaustrofobicky a byl bych mnohem raději, kdybych se jich mohl v nastavení zbavit. Také mě nepotěšilo, že rozmazání obrazu není v nastavení jako samostatná položka a vyhlazování pohybu myši též nelze vypnout. Pokud vám bývá z malého fov (nebo z jiných důvodů) špatně od žaludku, počítejte s tím, že Virginia je, co se přizpůsobení týče, značně omezená a nechá vás změnit jen počet snímků za sekundu.

Thirty Flights of Loving je adventura podobného typu, která si hraje s vyprávěním a střihem. Častou výtkou je ovšem neuvěřitelně krátká herní doba. Virginia staví na stejných principech a koncept filmové hry dotahuje mnohem dál. Vypadá hezky, orchestrální soundtrack je přímo výtečný a dvouhodinová herní doba mi přijde ideální. I přes zjevnou inspiraci výše zmíněnými seriály dokáže vyprávět příběh, nad kterým můžete ještě nějakou dobu po dohrání přemýšlet.