Zafehouse Diaries

Milý deníčku, celý dnešní den byl pěkně k posrání. Na náš dům zaútočila horda zombíků a my měli co dělat, abychom je dostali. Alisha a George se navíc pořád hádají. Jejich věčné štěkání na sebe mě a zbytku skupiny leze na nervy. Kdybychom teď nepotřebovali k opevňování všechny ruky k dílu, asi bych je poslal ven na hlídku, ať si je tam něco sežere. Nebo ať se sežerou navzájem. Naštěstí jsme dnes našli opuštěný krámek se zbraněmi, což nám všem zvedlo náladu. Zítra ho půjdu navštívit.

Tak nějak může vypadat vaše hraní na první pohled zajímavého titulu Zafehouse: Diaries. Ten se rozhodl prolomit zatuchlé hnijící ledy zombie žánru a přišel s netradičním nápadem. Doopravdy totiž neuvidíte ani jednu chodící mrtvolu. Vše se písemně odehrává na stránkách deníčku skupiny pěti přeživších, kteří bojují o přežití. Na začátku každé hry se náhodně vygenerují jejich jména, kulturní pozadí, statistiky a vztahy vůči ostatním. V průběhu hry každému z nich individuálně zadáváte příkazy z omezeného seznamu akcí. Člen naší skupiny tak může například hlídkovat kolem domu, prohledávat ho kvůli potřebě zásob, opevňovat vstupy nebo připravovat jídlo. Až zadáte úkoly, odstartujete čas kliknutím na digitální hodinky v rohu obrazovky. Zrychleně proběhne jedna hodina herního času a do prázdných stran deníku se zapíší výsledky vašich akcí. Jane prohledala 25 % domu a našla pár sucharů. George roztřískal na maděru postele a dřevem opevnil tři vchody.

Zafehouse Diaries

Základní rozhraní nám tedy tvoří deník, kam se zapisují stručné výsledky naplánovaných akcí. Druhou důležitou částí UI je herní mapa. Znázorňuje rozmístění jednotlivých budov ve městě (a že jich moc není) a pozice členů naší skupiny. Každého představuje malá cetka (mince, knoflík) a jejím přesunutím na novou lokaci přikážeme postavě přesun na dané místo. Lze si vybrat, jak to bude probíhat. Prozkoumání budovy je bezpečné a přinese nám její detailní popis, jako počet vchodů a zombíků v okolí. Pak tu máme dva druhy vniknutí. Jeden přikáže vyčistit okolí a až bude bezpečno, pak teprve vejdeme do domu. Druhý se zaměřuje pouze na vniknutí dovnitř. Na takové akce je nejlepší vzít všechny členy skupiny, jinak může dojít k nepěknému masakru.

A to je vlastně celé. Hratelnost vám přejde velmi rychle do krve. Při přiřazování akcí je každý člen ohodnocen několika hvězdičkami, které znázorňují jeho zkušenosti k provedení daného úkolu. Není tedy dobrý nápad poslat na hlídku někoho, kdo to neumí a ještě by k domu přilákal více zombie. Stejně tak raději nepověřte opevňováním nešiku, co si při tvorbě barikády přitluče palec k prknu hřebíkem. Zajímavou roli také hrají vztahy mezi lidmi. Při zombie apokalypse se dá očekávat, že ne každý bude vycházet s každým. Svět není plný růžovoučkých poníků a duhových barev. Někteří členové se v přítomnosti druhých nemusí cítit nejlépe. Kromě klasické rivality dvou jedinců jsem narazil i na stydlivého umělce, který byl v blízkosti žen nervózní. Bohužel byl můj tým převážně matriarchální, takže jsem s mým umělcem tak trochu soucítil. Lze totiž rozšířit o každém členovi nějaké historky, které ho mohou v očích ostatních pozvednout, nebo naopak ještě více znechutit. Se stydlivostí se ale nedá nic dělat.

Zafehouse Diaries

Pokud jste si doteď mysleli, jak jsou Zafehouse: Diaries komplexní, musím vás zklamat. Hra jako celek funguje docela dobře, je ale velmi chudá a okouká se přibližně po hodince hraní. Ono totiž stačí, když budou dva lidé prohledávat dům kvůli jídlu a zbraním, jeden bude vylepšovat výbavu, jeden bude hlídkovat okolo domu a poslední prozkoumá budovy v okolí. Až svoji stávající lokaci prohledáte, vyberete si na mapě nejvhodnější cíl s co nejmenším počtem mrtváků (malé budovy mají méně potenciálních vchodů pro zombíky, ale zase v nich najdete méně zásob) a vyšlete tam celou svoji grupu. Buď přežijí všichni, nebo někdo zemře. Prvek náhody zde hraje také nemalou roli. I v na pohled prázdných domech může čekat nepěkné překvapení, na které se nedá připravit. Po obsazení budovy (pokud se úspěšně povede) znovu naplánujete stejné akce. Prohledat, zabarikádovat, vylepšit, hlídat, najít další cíl. V případě potřeby rozšiřte vhodnou historku a opakovat. V pátém domě tento repetitivní přístup přestává bavit. Mapa totiž není variabilní a budovy jsou kromě velikosti takřka stejné.

Když jsem zřel první screeny ze hry, měl jsem mylný pocit, že se bude jednat spíše o textovou adventuru. Jak skvělé by to bylo. Spousta lokací, každá s bohatým popisem, něco na způsob cyberpunkové Cypher. Ani omylem. Deník je využit pouze na střídmý výpis statistik. Spousta vět se často opakuje, mění se jen čísla a jména. I textové okno ve Fallout 2 bylo zábavnější. Tak nevyužitý potenciál jsem už dlouho neviděl. Stejně tak nepotěší i grafické zpracování. Kdyby hratelnost ležela hlavně na textu, dal by se střídmý vzhled tolerovat. V případě textové adventury by to bylo dokonce plus. Ale když je hratelnosti sotva co by se za nehet vešlo a není se pořádně na co koukat, je to zlé. Znovu se naskýtá šance pro srovnání s Little Inferno. To je alespoň vizuálně přitažlivé. Nepotěší také engine, protože ten pracuje s fixním rozlišením 1024×768. Herní obraz je na větších monitorech centrován na střed, nechávaje okolo nepěkně velké černé okraje.

Zafehouse Diaries

Zafehouse: Diaries není špatná hra. Nápad má více než zajímavý a s tím co nabízí funguje docela dobře. Podobně jako Little Inferno ale naráží na problém herního obsahu a nejednoznačnosti žánru. Není to textová adventura, i když se tak na první pohled tváří. Není rougelike, protože herní systémy jsou jednoduché a omezené. Není to taktická hra, protože k úspešnému přežívání stačí dodržovat jednu cestu postupu. Více než cokoli jiného tak připomíná herní ekvivalent deskové hry určené pro děti od 12-ti do 15-ti let. Principy fungují dobře, ale jsou chudé a pro náročnější hráče nezábavné. Jediný příslib do budoucna tvoří herní komunita. Hra je totiž modovatelná. Otázkou ovšem zůstává, do jaké hloubky.

[embedplusvideo height=“354″ width=“580″ editlink=“http://bit.ly/1gxU2QY“ standard=“http://www.youtube.com/v/coMR9wqz9ew?fs=1″ vars=“ytid=coMR9wqz9ew&width=580&height=354&start=&stop=&rs=w&hd=0&autoplay=0&react=1&chapters=&notes=“ id=“ep8989″ /]