Steam Early Access je skvělá kategorie. Vývojáři mohou o vývoji diskutovat přímo s fanoušky a dolaďovat podle jejich názorů skřípající mechanismy. Kromě lepšího produktu také studio obdrží finanční injekci, která jim umožní na hře dál pracovat. Zároveň je to ale snadno zneužitelná kategorie, která nesprávným užitím poškozuje jak zákazníky, tak vývojáře. Je alarmující, že kdokoliv si dnes může stáhnout Unity, zakoupit z integrovaného obchodu pár modelů, několik skriptů a pak výslednou patlaninu předhodit hráčům na Early Access za 20 dolarů. Takový autor pak ještě má drzost mazat veškerou negativní kritiku (a ke konci úplně všechny diskuze) a cenzurovat svá fóra tak, aby se na jeho podvod nahlíželo v lepším světle. Mluvím konkrétně o Earth: Year 2066, ale jistě by se našlo několik dalších příkladů.

Steam si nejenže neověřuje tituly, ale zároveň dává neověřeným autorům silné prostředky pro potlačení kritiky. Skoro to vypadá, že celý herní průmyslů lítá od jednoho extrému k druhému. A Valve se svým digitálním obchodem není výjimkou. Zatímco dříve měli problém dostat se na poličky i autoři, kteří už v obchodu několik titulů měli, teď se do sekce Early Access dostane jakýkoliv odpad (Earth: Year 2066, WarZ), který na celou kategorii vrhá špatné světlo. A to i přesto, že mnoho jiných titulů z předběžného přístupu těží a autoři je vylepšují, jak jen mohou. Zatím jsem ale mluvil jen o zneužívání. Tématem článku je ovšem chybné používání.

Early Access je relativně novinkou, takže není divu, že autoři často neumějí s předběžným přístupem správně naložit. Často ho berou za způsob, jak hru financovat. V omezené míře to může fungovat. Ne z každého titulu se ale stane samo se prodávající pečivo. Dříve či později po vydání alpha verze prodeje klesnou a pokud autoři vývoj přetáhnou, dost možná vyčerpají nabyté finanční zásoby a naštvaným hráčům oznámí, že rozpracovaný titul je podle nich hotov. A na další už mít nemusejí.

Podobná situace se přihodila budovatelské strategii Towns. Autor ji předčasně pustil na Steam a pomalé updaty způsobily nezájem lidí a klesající prodeje. Na ukončení vývoje mělo ale hlavní vliv vyhoření autora a nechuť dál o hru pečovat. Towns se totiž zprvu neprodávalo nijak špatně a dohromady autorovi vydělala dva miliony dolarů.

Jeden z důvodů, proč se Towns přestalo prodávat bylo jistě neposkytování aktualizací. Ale titul udělal ještě jednu masivní chybu. I když byl pořád ve vysokém stádiu rozpracovanosti na Desuře se prodával velmi levně, brzy se také objevil v Bundlu. A to je problém. Už tak Humble Bundle docela drsně mává s cenovou politikou her, ale dávat skoro zadarmo nedokončenou hru, to hraničí s šíleností. Jako by si autoři ani neuvědomovali, že po regulérním vydání by bylo vhodné ještě několik málo kusů prodat. Early Access pro vývojáře bude skvěle fungovat, pokud ho nebudou používat k regulérnímu prodeji, jak se teď často stává. A úplně nejlépe bude fungovat, když zároveň nebudou titul nabízet skoro zadarmo v Bundlu. Pomoc charitě je sice chválihodná, ale bylo by vhodné se zamyslet, zda prvně nepomoci raději sobě, a v případě úspěchu až později udělat sympatický krok, který bude mít ještě větší účinek.

Podobnou spojitost teď pozoruji v Interstellar Marines. Vývoj této nadějné a ambiciózní akce se táhne až příliš dlouho a Early Access nejspíš pro Zero Point Software přišel právě včas. Jenže i tento titul se ocitl v bundlu IndieGala víc než za poloviční cenu. A jednoho dne se prostě stane, že většina oslovených hráčů už bude hru vlastnit a prodeje razantně klesnou. Otázkou zůstává, zda bude do té doby Interstellar Marines hotov. Jestli ne, může se klidně stát to, co Towns, i když tam mělo ukončení vývoje trošku jiný důvod. Nebo se může stát totéž. I když Interstellar Marines vydělá, autoři uvidí klesající křivku a z obavy nedostatečných prodejů po vydání vývoj utnou.

Šílenství kolem předběžného přístupu a bundlů by se mělo zpomalit, trochu si vydechnout a zamyslet se, zda ten běh nemá i nějaké negativní účinky. Hráči teď sice získají hry za hubičku, ale dlouhodobé dopady na herní průmysl budou vážnější. Stejně má většina z vás dvě třetiny Steam knihovny napěchované tituly, které jste nehráli, ani je hrát nebudete.